Så meget koster et cyberangreb: Se de svimlende beløb her

Af: Alberte B. C.

|

13/03/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Regningen vokser uge for uge.

Lige nu læser andre også

Hackerangreb er ikke længere sjældne tilfælde - de er blevet hverdag for danske virksomheder.

En ny rapport viser, at et enkelt angreb kan koste over 1,4 millioner kroner om ugen, og at mange virksomheder stadig er dårligt forberedte på truslen.

Massive økonomiske konsekvenser

TDC Erhvervs seneste rapport afslører, at store danske virksomheder i gennemsnit mister mindst 200.000 kroner om dagen, når de bliver ramt af et cyberangreb, mens tallet for små virksomheder ligger omkring 47.000 kroner dagligt. Dette fremgår i en pressemeddelelse.

Og konsekvenserne stopper ikke ved økonomiske tab.

Når et hackerangreb lukker systemer ned eller lækker kundedata, kan det skade virksomhedens omdømme og troværdighed markant.

Er ikke forberedt

På trods af de store risici har kun hver femte danske virksomhed en beredskabsplan, der sikrer, at medarbejderne ved, hvad de skal gøre, hvis angrebet rammer.

Det er det samme lave niveau som sidste år, hvilket tyder på, at mange virksomheder ikke har forbedret deres sikkerhed – selvom truslen er stigende.

Hackerangreb bliver mere udbredte

Mere end hver tredje store danske virksomhed (38%) har været udsat for cyberangreb de seneste fem år, og halvdelen af dem er sket inden for de seneste to år.

Mindre virksomheder er heller ikke gået fri – 17% af de små og 23% af de mellemstore virksomheder har oplevet hackerangreb, og næsten hver 10. har været ramt flere gange.

Datasikkerhed bliver en nødvendighed

Usikkerhed om datasikkerhed og dataoverførselsaftaler mellem EU og USA har skabt bekymringer blandt danske virksomheder.

Rapporten viser, at hver tredje virksomhed ser et stigende behov for at forbedre deres datasikkerhedsprocesser.

Ifølge John Henriksen, CEO hos TDC Erhverv, er det afgørende, at virksomheder prioriterer datasikkerhed:

"Vi må ikke lade den nuværende situation bremse vores digitale rejse. For at sikre Danmarks position som en digital frontløber er det vigtigt med en åben og fremadrettet dialog mellem erhvervsliv, politikere og myndigheder."

Anbefalet til dig