Boom i Importerede Elbiler til Danmark: En Økonomisk Fordel med Faldgruber
En massiv strøm af lettere brugte elbiler krydser den danske grænse, lokket af betydelige besparelser. Men uden omhyggelig research kan denne økonomiske fidus have sine ulemper, advarer FDM.
Eksplosiv Vækst i Import
I årets første halvdel ankom næsten 24.000 brugte elbiler til Danmark. Det er en stigning på 175 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Denne bølge af importerede elbiler spiller en væsentlig rolle i det stigende salg af elbiler i landet. Både private købere og forhandlere har rettet blikket mod brugtimport. Hovedårsagen er på grund af de markante prisforskelle.
Det skriver Nordjyske.
Baggrunden for Importboomet
De mest populære biler kommer fra Tyskland, hvor der indtil for nylig blev givet betydelige statstilskud til køb af nye elbiler. Disse biler skulle ejes i mindst et år før de kunne sælges videre, og nu hvor denne periode udløber, bliver de solgt til danske købere med store rabatter.
FDM's forbrugerøkonom Ilyas Dogru påpeger dog, at man skal være opmærksom på eventuelle faldgruber:
"Mange brugtimporterede elbiler kan være konfigureret til et andet marked. Måske har de ikke trefaset opladning, de er ikke forberedt til montering af træk, eller de kan i det hele taget have et andet udstyrsniveau," siger Dogru. "For eksempel har vi set spanske elbiler i Danmark, som ikke har sædevarme."
Garantiforhold og Tekniske Udfordringer
Ud over udstyrsforskelle er garantiforhold en anden væsentlig faktor at overveje. Importerede elbiler kan have forskellige garantivilkår, som måske ikke dækker reparationer og service i Danmark. Dette kan føre til uforudsete udgifter og besvær for købere, der ikke har undersøgt disse forhold grundigt.
De Mest Populære Modeller
I 2024 udgør brugtimporterede elbiler 38 procent af alle nyregistreringer af elbiler i Danmark. Det er den højeste andel nogensinde. Tidligere var Tesla Model Y og Model 3 de foretrukne modeller, men nu har VW ID.4 og ID.5 overtaget føringen. Efter dem kommer Tesla Model 3, VW ID.3, Skoda Enyaq og Tesla Model Y.
Forskelle i Europæisk Elbilsalg
Mens næsten halvdelen af alle nye personbiler solgt i Danmark i årets første seks måneder var elbiler, ser situationen anderledes ud i andre europæiske lande. Salget af elbiler er faldet betydeligt i store markeder som Tyskland, Storbritannien og Norge, hvor støtteordninger til køb af elbiler er blevet reduceret eller fjernet.
DI Bilbranchen påpeger, at denne følsomhed over for ændringer i støtteordninger ikke kun gælder Danmark, men hele Europa.
"Elbilsalget i Danmark er i høj grad et dansk fænomen. Tyskere, franskmænd og spaniere har langt mindre kærlighed til elbilerne og foretrækker brændstofbiler på grund af økonomiske hensyn og utilstrækkelig ladeinfrastruktur," siger en talsmand for DI Bilbranchen.
Fremtidige Udfordringer
I Danmark har Folketinget besluttet, at registreringsafgiften på fabriksnye elbiler gradvist skal stige frem mod 2030. Fra 1. januar 2026 vil afgiften stige fra 40 procent til 48 procent, hvilket kan påvirke elbilsalget.
Denne ændring understreger, hvor følsomt elbilsalget er over for økonomiske incitamenter. Når støtteordningerne fjernes eller ændres, har det en markant effekt på markedet, hvilket ses tydeligt i både Danmark og resten af Europa.