”Fatter du ingenting, din dumme kælling?!” ”Så åbn dog en kasse mere, idiot!” og ”Hvad fanden får du egentlig din løn for…?”
Ovenstående er blot nogle af de overfusninger, butiksmedarbejderne i Føtex, Netto og Bilka oftere og oftere må lægge øre til.
"Det er en udvikling, der tog fart under corona-pandemien og som er eskaleret yderligere i år i kølvandet på inflation og energikrise. Vi har fuld forståelse for, at mange er pressede, men det må aldrig gå ud over medarbejdere, der passer deres arbejde og gør, hvad de kan for at hjælpe kunderne og yde en god service," siger HR-direktør i Salling Group Louise Gade.
Grov tone og fysisk vold
Louise Gade understreger, at langt de fleste kunder er søde og ordentlige, og at hverdagen i butikkerne er fuld af gode oplevelser. Men antallet af indrapporterede hændelser fra butikkerne taler samtidig sit tydelige sprog.
"Konkret kan vi se at antallet af anmeldelser om tilfælde af vold, overfald og trusler er steget fra 13 samme tid sidste år til 39 i år. Det er heldigvis de færreste situationer, der er så grelle, at de bliver indrapporteret, men udviklingen illustrerer en tendens, som mærkes tydeligt i alle vores butikker," siger Louise Gade i en pressemeddelelse.
Den udvikling kan HK Handel nikke genkendende til. En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 procent af fagforeningens medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.
Den dårlige tone kan i sidste ende gå ud over den enkelte ansatte, der risikerer at miste arbejdsglæden eller i værste fald gå ned psykisk.
Louise Gade understreger, at koncernen har faste beredskaber for hjælp til medarbejdere, der har været udsat for ubehagelige oplevelser, samtidig med at alle medarbejdere uddannes til at håndtere konflikter så de ikke eskalerer:
"Vores medarbejdere er hele livsnerven i Salling Group, og vi gør alt, hvad vi kan for at passe godt på dem. De skal ikke være bekymret for overfusninger og vrede kunder, derfor sætter vi nu, sammen med HK Handel, fokus på den gode tone," siger hun.
Kampagnen sættes i gang ved indgangen til julemåneden, der udover masser af hygge og traditioner også er kendetegnet ved ekstra travlhed og jag.