Skærpet indsats mod svindel: Falske opkald og SMS'er under lup

Af: Amalie L.

|

14/11/2024

Nyheder
Genrefoto: Pixabay
Genrefoto: Pixabay
Regeringen og teleselskaber vil bekæmpe svindel.

Lige nu læser andre også

Digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov lancerer i dag sammen med Teleindustrien, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk og Finans Danmark tre initiativer til at begrænse svindel med falske opkald og SMS-beskeder.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra VIA ritzau.

En sms med et link til, hvornår din pakke bliver leveret. Eller et opkald fra et dansk nummer fra en, der udgiver sig for at være din bankrådgiver. Det virker uskyldigt, men i mange tilfælde er det vellignende svindel, hvor it-kriminelle lykkes med at lokke personlige oplysninger og store beløb ud af uheldige danskere.

Digital svindel er et stigende problem, og derfor præsenteres i dag tre nye initiativer, som skal hjælpe med at sætte en stopper for de it-kriminelles svindel:

  1. Filtrering af SMS’er: Der indføres en firewall, som sorterer sms’er med tegn på svindel fra.

  2. Udvidet spoofing-beskyttelse ved fup-opkald: Beskyttelsen skal mindske antallet af opkald, hvor svindlere foregiver at ringe fra et dansk nummer.

  3. Phishing-beskyttelse i MitID: Nyt sikkerhedslag i MitID, så man for eksempel bliver advaret, hvis man er ved at logge ind på en falsk udgave af MitID på en phishing-hjemmeside.

I 2023 modtog dansk politi over 35.000 anmeldelser om it-relatereret økonomisk kriminalitet. Det var en stigning på 30 procent sammenlignet med året før. Anmeldelserne viser, at der er sket en stigning i brugen af falske sms’er og fup-opkald, hvor svindlere udgiver sig for at være fra for eksempel banken eller offentlige myndigheder med henblik på at lokke personlige oplysninger ud af danskerne.

Læs mere om de tre initiativer, samt tal og fakta vedr. digital svindel her. 

Anbefalet til dig