Skattefordel på vej til lønmodtagere: Der er bare ét problem

Nyheder
Foto: Gjensidige / Shutterstock
Foto: Gjensidige / Shutterstock
Tiltaget får opbakning fra flere partier.

Lige nu læser andre også

Selvom partierne i Folketinget ikke altid kan blive enige, har det nu set dagens lys, at der er bred politisk opbakning til at fremme cykelpendling gennem økonomiske incitamenter.

Flere partier, herunder Liberal Alliance, Enhedslisten og SF, støtter idéen om skattefordele til de danskere, der kommer til og fra arbejde via jernhesten.

Forslaget om et befordringsfradrag for cyklister blev fremsat af Alternativet søndag, og helt konkret lyder det på tre kroner per kilometer for strækninger mellem 2 og 24 kilometer.

Rasmus Stoklund, som i dag sidder på posten, har endnu ikke meldt noget ud om den ordning, der er blevet fremsat.

Det skriver B.T.

Om tiltaget kan få danskerne til at droppe bilen, er der dog ingen garanti for.

Der er nemlig mange situationer i trafikken, der gør cyklister utrygge, men særligt mødet mellem de bløde og hårde trafikanter går igen for de fleste cyklister.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.

Over halvdelen er utrygge

I undersøgelsen svarer seks ud af ti cyklister, at de er særligt utrygge, når lastbiler eller personbiler skal svinge til højre, mens lidt over hver anden finder det utrygt, når de er tæt på en lastbil.

Derudover giver ligeledes hver anden udtryk for, at det er utrygt, når de cykler på en vej uden cykelsti.

I de tre mest utryghedsskabende situationer for cyklisterne går det igen, at lastbiler, personbiler og cyklister er tæt på hinanden, og måske endda deler vejbanen.

Det mønster får Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, til at komme med nogle gode råd til, hvordan man kan få disse situationer til at føles mere trygge:

"Både lastbiler, personbiler og cyklisterne selv skal selvfølgelig være opmærksomme, når de skal forholde sig til hinanden i trafikken. Her er et godt råd til cyklisterne at holde god afstand, så man oplever at have kontrol over situationen. Derudover kan man fx søge øjenkontakt med en bilist, der skal svinge til højre, og man kan som cyklist lægge sig bag ved en lastbil i stedet for på indersiden".

Mænd er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne  

I Vejdirektoratets rapport over trafikulykker for 2023 ser man, at mænd er overrepræsenteret i både antallet af dræbte og tilskadekomne på cykel.

Faktisk er der hele 25 procent flere mænd end kvinder, der kommer til skade eller bliver dræbt, når de bevæger sig i trafikken på cykel.  

Det står dog i stor kontrast til undersøgelsen resultater om utryghed i trafikken. Undersøgelsen viser nemlig, at i hele seks ud af de syv oplistede trafiksituationer er kvinderne mere utrygge i trafikken, end mænd er det. Det er interessant, mener Lene Rasmussen:

"Det er opsigtsvækkende, hvor stor forskel der er i den oplevede utryghed for mænd og kvinder, samtidigt med at mænd er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. Det kunne tyde på, at kvinder generelt har en mere forsigtig tilgang til trafikken, da de oplever den som værende mere utryg. I det tilfælde, kan jeg kun råde deres mandlige medcyklister til måske at tage lidt af farten og risikovilligheden, når de bevæger sig på cykelstierne eller landevejene".

I 2023 var der ifølge Vejdirektoratet 377 tilskadekomne og dræbte kvinder i trafikken, mens der var 470 mænd, der blev dræbt eller kom til skade.  

Foto: Gjensidige

Anbefalet til dig