Skidt nyt for Coop 365discount: Nu er det sket for anden gang

Af: Lucas Andreas

|

02/10/2024

Nyheder
OBS. ARKIVfoto. Foto: ArDanMe / Shutterstock.com
OBS. ARKIVfoto. Foto: ArDanMe / Shutterstock.com
Dårligt nyt for Coop 365discount.

Lige nu læser andre også

Når det handler om fødevarer, er det vigtigt at have styr på hygiejnen.

Dårlig hygiejne kan føre til sygdom, og supermarkederne spiller her eb afgørende rolle for at beskytte folkesundheden, og det er derfor vigtigt, at der i supermarkederne er styr på rengøring og opbevaring af fødevarer.

Det havde en Coop 365discount-butik i Københavns Sydhavn ikke, da Fødevarestyrelsen var på kontrolbesøg.

Et beskidt og fedtet gulv, skimmellignende pletter og en massiv tilstedeværelse af bananfluer blev blot nogle af de kritiske fund i butikken, der allerede tidligere på året havde modtaget to sure smileys.

Det afslører fødevarestyrelsens rapport, som Ekstra Bladet har fået indsigt i.

Rapporten fortæller at forholdene stadig er alvorligt utilfredsstillende trods tidligere advarsler.

Ved det seneste kontrolbesøg blev det konstateret, at skimmel fortsat var synlig på køleinventaret, og gulvet i butikken var stadig præget af snavs og fedtede områder.

Særligt bekymrende var mængden af bananfluer, som ikke kun sværmede ved frugt- og grøntafdelingen, men også blev opdaget på bagværk.

Situationen forværres af de dårlige forhold i fryse- og køleskabe. Fryseskabene indeholdt både støv og madrester, og i grøntsagsafdelingen blev der fundet brun og rød væske fra rådne fødevarer. Desuden var gulvet ved mælkekasserne snavset, og Fødevarestyrelsen påpegede, at der ikke blev gjort tilstrækkeligt rent efter spild af mælk og æg.

Fødevarestyrelsen har nu udstedt en bøde på 25.000 kroner og fastholdt den sure smiley, som butikken allerede havde modtaget.

Coop, der driver 365discount-kæden, har reageret på kritikken. Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, erkender udfordringerne og forklarer, at sommerens bemandingsproblemer har haft en negativ indflydelse på rengøringsstandarden. "Vi har nu sat ekstra ressourcer ind på rengøring og bekæmpelse af bananfluer, så man som kunde trygt kan handle sine dagligvarer," udtaler han.

Butikken har flere gange været i søgelyset for lignende problemer, og det er nu op til ledelsen at sikre, at standarden forbedres, så kunderne kan handle under ordentlige forhold.

Anbefalet til dig