Skokæde ramt af ironisk krise: Mangler sko

Af: Alberte B. C.

|

09/05/2025

Nyheder
Genrefoto:  Maxim Apryatin / Shutterstock.com
Genrefoto: Maxim Apryatin / Shutterstock.com
Meldingen får folk til at løfte øjenbrynene.

Lige nu læser andre også

Når kunderne kiggede forbi Deichmann-butikkerne sidste år, mødte de oftere tomme skohylder end sædvanligt.

Nu viser det sig, at netop den mangel – sammen med et usikkert forbrug og et drilsk vejr – har efterladt skokæden Deichmann-Sko ApS med et underskud på 3,7 millioner kroner for 2024.

Ifølge virksomhedens årsrapport er det en cocktail af forsyningsproblemer, uventede vejrmønstre og uklare salgsstrategier, der har ført til det økonomiske dyk.

Mangel på sko

Det lyder nærmest ironisk, men skomangel var en reel faktor bag de røde tal.

Ifølge B.T. skriver ledelsen i rapporten:

"De lavere forbrugsudgifter kombineret med generelle udfordringer i Deichmanns forsyningskæde – blandt andet mangel på sko i de rigtige sæsoner – har påvirket de planlagte salg negativt."

Når sandalerne mangler i juni og vinterstøvlerne først lander i januar, rammer det kasseapparatet hårdt.

Og med usikre vejrudsigter og en lavere købelyst hos danskerne, var det svært at holde salget oppe.

Digitale drømme skal vende skuden

På trods af milliontabet er der optimisme at spore.

Ledelsen anser ikke resultatet som tilfredsstillende, men sætter sin lid til investeringer i den digitale platform.

Deichmann håber at løfte sig tilbage til overskudsniveauet fra 2019 allerede i år.

Satserne er høje, og med ambitioner om at optimere onlinebutikken og forbedre logistikken, satser skokæden nu på, at 2025 skal markere et vendepunkt.

Anbefalet til dig