Smileyordningen ændres: Kunderne forstod det ikke

Af: Julie Møller

|

05/01/2022

Nyheder
Foto: åndahl Torben/Ritzau Scanpix.
Undersøgelser har vist, at mange forbrugere havde svært ved helt af afkode humøret på de fire forskellige smileyikoner.

Lige nu læser andre også

Fødevarestyrelsen har fra nytår forenklet smileyskalaen, og sagt farvel til et af de fire ikoniske smil på fremtidens kontrolrapporter.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Fødevarestyrelsen. 

Det skal nemlig være lettere for forbrugerne at afkode, om slagteren, stamcafeen og supermarkedet har styr på butikken.

Når Fødevarestyrelsen kontrollerer, om der er gjort rent på grillen, koldt i cafeens kølerum og styr på datomærkningen i dagligvarebutikkerne, slutter besøgene nu med enten en glad, en sur eller en lige mund. Dermed er det farvel til den småsmilende smiley.

'Med afskeden til den småsmilende smiley forenkler vi den skala, som vi måler virksomhederne på, fra fire til tre. Det gør vi, fordi undersøgelser har vist, at mange forbrugere havde svært ved helt af afkode humøret på de fire forskellige smileyikoner, som et kontrolbesøg kunne ende med. Dermed havde mange forbrugere svært ved at vurdere, hvor godt eller skidt det stod til med fødevaresikkerheden, når de kikkede på kontrolrapporten ved indgangsdøren', forklarer vicedirektør i Fødevarestyrelsen, Annelise Fenger.

Fødevarestyrelsen har fra nytår forenklet smileyskalaen, og sagt farvel til et af de fire ikoniske smil på fremtidens kontrolrapporter. Foto: åndahl Torben/Ritzau Scanpix.

 Ændringerne trådte i kraft ved årsskiftet og i forlængelse af, at Folketinget tilbage i 2020 besluttede at forenkle den 20 år gamle smileyordning til gavn for både virksomhederne og forbrugeroplysningen.  

Fra 1. april skal virksomhederne linke til de seneste kontrolrapporter på findsmiley.dk, uanset om de sælger deres fødevarer over nettet eller på digitale platforme som f.eks. Just Eat, Hungry eller Roomservice.

'På den måde får forbrugere, som shopper fødevarer fra pc, tablet eller smartphone mulighed for at lade vores kontrolresultater få indflydelse på, hvilken virksomhed de vil købe mad fra. Helt på linje med de forbrugere, der handler i en fysisk butik', forklarer Annelise Fenger.

Slut med elitesmiley

Siden nytår har det også været slut med at uddele den såkaldte elitesmiley. Den fik virksomhederne, hvis de på fire kontrolbesøg i træk ikke havde fået anmærkninger. Men efter fødevarekontrollen har målrettet kontrollen på branchens problemvirksomheder, kan der nu gå flere år, inden en veldrevet virksomhed når op på de fire besøg, der udløser en elitesmiley.

De godt 25.000 virksomheder, som i dag har en elitesmiley, skal da heller ikke fjerne den fra den seneste kontrolrapport. Men markedsfører man sig med den særlige elitesmiley på nettet eller på et klistermærke ved indgangsdøren, skal man senest 31. marts tage elitesmilet ned, oplyser Fødevarestyrelsen.

 

 

Anbefalet til dig