Noget er under opsejling.
Den evige kamp om de danske dagligvarekunder er hårdere end nogensinde, og det er noget, de danske dagligvarekæder kan mærke.
Mens nogle oplever massiv medvind, er der andre, der ikke ligefrem har vind i ryggen.
Retail Institute Scandinavia måler løbende udviklingen i det danske dagligvaremarked, og i en ny analyse er der en klar tendens, der viser sig.
Tendenser viser, at flere og flere kunder søger mod discountsupermarkederne. Udviklingen har i mange år været sådan, men da inflationen tog fart, gjorde tendensen også.
Det skriver Nordjyske.
Noget er under opsejling
Lige nu bliver hele 42 procent af dansk dagligvarehandels omsætning lavet hos discountkæderne.
Her sidder Netto med 15 procent, mens Rema 1000 har 14,6 procent. Det er de to suverænt største discountkæder i landet.
Netto har i flere årtier siddet på tronen, men efter de mange år, ser det ud til, at tiden på toppen er ved at være ved vejs ende.
De senere år er forskellen i markedsandel nemlig svundet ind til det rene ingenting, og der er nu meget, der peger på, at Rema 1000 er den nye sherif i byen.
Såfremt at Rema 1000s opkøb af 114 Aldi-butikker bliver en realitet, så vil de for første gang være den største dagligvarekæde i Danmark.
Netto vil stadig have flest butikker, mens Rema 1000 så vil være størst mål på omsætning.
“Rema 1000 sælger mere end dobbelt så meget pr. kvadratmeter som Aldi. Hvis Rema kan gøre det samme i de 50-70 Aldi-butikker, som de overtager og konverterer til Rema-butikker, er det realistisk, at de kan overgå Netto i markedsandel allerede i år eller næste år”, udtaler direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr, til Avisen Danmark.