Der kommer flere og flere elbiler på vejene, og måske har du allerede købt én eller overvejet, om det er tid til at skifte. I så fald skal du kende nogle tricks, der forlænger rækkevidden og sørger for, at du skal bruge færre penge på opladning.
Her er nogle tips, der gør din tur mere effektiv.
Første råd handler om dæktrykket. For ligesom du dribler dårligere med en halvflad håndbold, så er det også vigtigt, at der er luft nok i bilens dæk. Hvis du ikke har et korrekt dæktryk, koster det på rækkevidden.
”Det er et nemt sted at starte, hvis du vil køre mere effektivt. Det er en god idé at tjekke dæktrykket mindst en gang om måneden, og du kan gøre det ved de fleste tankstationer. Et korrekt dæktryk øger også sikkerheden,” siger Rasmus Boserup, der er kommunikationschef i energiselskabet OK.
Hold øje med hastigheden
Både i el,- benzin- og dieselbiler spiller hastigheden en vigtig rolle i forhold til at få så mange kilometer ud af bilen som muligt. Og det er især ved motorvejskørsel, den store forskel ligger.
Kører du eksempelvis 130 km/t på motorvejen, så bruger elbilen op mod 30 procent mere strøm end ved 110 km/t.
”Det tager et par minutter mere at komme frem, men til gengæld betyder det virkelig noget for rækkevidden, hvis du sænker farten,” siger Rasmus Boserup i en pressemeddelelse.
Det næste, du kan gøre, er at udnytte, at stort set alle elbiler har et særlig økonomisk køreprogram, hvor bilens computer hjælper dig med at øge rækkevidden og køre langt på opladningen. ECO-programmet aktiveres via bilens skærm.
Når spare-programmet er aktiveret, vil du fx opleve, at accelerationer er langsommere, aircondition kører på sparefunktion, og sædevarme slås fra.
”De fleste vil hurtigt vænne sig så meget til ECO-programmet, at det i høj grad bliver udgangspunktet, hver gang du skal ud at køre,” siger Rasmus Boserup.
Kør taktisk og jævnt
Foråret er kommet, og det betyder heldigvis færre kolde morgener. Men senere på året, er det en god idé at indstille elbilen til opvarmning, mens den lader op.
Når det er koldt, bruger den ekstra strøm på at blive varm, og det koster. Du kan fx sætte bilen til at varme op fem minutter, før du kører.
Nu du så er afsted, skal du være opmærksom på, at bilen bruger mere energi på at accelerere i forhold til at køre ved jævn hastighed. Derfor er det en god idé at holde bilen trillende, så du i det omfang, det er muligt, undgår fuldt stop– uden naturligvis at være til gene for de øvrige trafikanter.
I langt de fleste elbiler bliver nedbremsning omformet til energi. Derfor bør du indstille bilen til at den mest effektivt opsamler energi ved nedbremsninger. Det kalder man rekuperation, og det øger rækkevidden betragteligt – især i tæt bytrafik, hvor der mange nedbremsninger
”Med optimal forberedelse og økonomisk kørsel i elbilen kan du forlænge rækkevidden per opladning med op til 15 procent i gennemsnit,” siger Rasmus Boserup.