På mødet i Teknik- og Klimaudvalget 11. december besluttede politikerne at spare sammenlagt 1,080 mio. kr. på den kollektive trafik. De fleste ændringer blev vedtaget i enighed, men SF stemte imod seks af besparelserne.
”Vi har gået den kollektive trafik igennem med en tættekam. Vi nedlægger ingen ruter, men vi har fundet en række afgange på en række lokale ruter og skoleruter med meget få passagerer. Derudover sætter vi fra nytår taksten for flexture op, så prisen bliver den samme som i flertallet af de øvrige Sydtrafik-kommuner,” fortæller Jakob Ville, formand for Teknik- og Klimaudvalget.
Takststigningen træder i kraft fra nytår. Her hæves prisen på de fleksible flexture fra 4 kr. pr. km til 5,5 kr. pr. km. Ændringerne af køreplanerne for en række lokale ruter og skoleruter kommer først til at gælde, når Sydtrafiks nye køreplaner træder i kraft i slutningen af juni 2020.
Det oplyser Kolding Kommune i en pressemeddelelse.
Flexture i stedet for tomme busser
Beslutningen om at nedlægge en række afgange er baseret på passagertællinger foretaget tidligere på året. Her blev der på enkelte ruter slet ikke registreret nogle passagerer, men der på andre var meget få.
”I en tid med pres på økonomien kan vi ikke forsvare at have tomme busser kørende i rutefart – og slet ikke i forhold til miljøet og den grønne omstilling. De få borgere, som har brug for kørsel på de tidspunkter, hvor vi nu fjerner en afgang, henviser vi i stedet til at bestille en flexplus- eller en flextur,” oplyser Jakob Ville i en pressemeddelelse.
To nye initiativer
En del af besparelserne bruger politikerne på at styrke den kollektive trafik på to områder:
- Når den nye køreplan træder i kraft til sommer, får rute 510 to nye eftermiddagsafgange fra Kolding til Jordrup på hverdage. Med de nye afgange ønsker politikerne at undersøge, om der er behov for bedre kollektiv trafik for specielt unge, der bor i Jordrup og går i skole i Kolding.
- Et nyt flex-tilbud introduceres i løbet af foråret. Plustur hedder det nye koncept. Plustur er flextrafik, som kan benyttes, når bussen eller toget ikke kører hele vejen. I starten af det nye år bliver der informeret i detaljer om det nye tilbud, som er billigere end flextrafik.
Vedtagne besparelser
I nedenstående oversigt kan du se, hvilke afgange der bliver berørt, når den nye køreplan træder i kraft fra slutningen af juni måned. De fleste ændringer blev vedtaget af et enigt udvalg, men SF som nævnt i oversigten stemte imod seks af punkterne:
- Rute 252 (Kolding Ødis Bramdrup – Vandrup): To afgange om formiddagen på hverdage sløjfes (kl. 8.41 fra Kolding og kl. 9.40 fra Vamdrup). SF stemte imod
- Rute 253 (Kolding - Lunderskov): To afgange om eftermiddagen på hverdage sløjfes (kl. 16.15 fra Lunderskov og kl. 16.45 fra Kolding). SF stemte imod.
- Rute 257 (Egholt - Jordrup – Lunderskov): Seks afgange hhv. formiddag og eftermiddag på hverdage sløjfes (kl. 8.10 fra Jordrup, kl. 8.27 fra Lunderskov, kl. 12.02 Lejrskov, kl. 12.21 fra Jordrup, kl. 16.40 fra Jordrup og kl. 17.01 fra Lunderskov). SF stemte imod
- Rute 257: Ingen kørsel i uddannelsesinstitutionernes ferier. SF stemte imod
- Skolerute 510 (Fynslund - Lejrskov - Jordrup): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.14 fra Fynslundskolen). SF stemte imod. Der indsættes to ekstra eftermiddagsafgange fra Kolding til Jordrup på hverdage. SF stemte imod.
- Skolerute 520 (Ødis – Højrup – Stepping – Hjerndrup – Christiansfeld): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.51 fra Stepping)
- Skolerute 521 (Christiansfeld – Stepping – Tågerup – Frørup - Christiansfeld): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 16.27 fra Christiansfeld)
- Skolerute 537 (Lunderskov – Gelballe – Skanderup – Skanderup – Hjarup Forbundsskole): En afgang om eftermiddagen på skoledage sløjfes (kl. 15.55 fra Lunderskov)
- Skolerute 538 (Lunderskov – Vamdrup – Ødis): Fire afgange hhv. morgen og eftermiddag på hverdage sløjfes (kl. 6.12 fra Vamdrup, kl. 6.20 fra Vamdrup, kl. 16.00 fra Ødis og kl. 16.10 fra Lunderskov). SF stemte imod.
Om besparelserne
I dagsordenen/referatet for Teknik- og Klimaudvalget 11. december 2019 (punkt 1 og punkt 2) kan du læse meget mere om de enkelte ændringer. Bl.a. kan du se de passagertal, som ligger til grund for beslutningen på de enkelte ruter.