En transformation fra faste til løbende kontraktaftaler med leverandørerne er en succes for Dagrofa og nu øger man fokus på bæredygtighed i værdikæden.
Det skriver Dagrofa ApS i en pressemeddelelse.
Ved indgangen til næste år forventer fødevarekoncernen, at mindst 80 procent af alle leverandøraftaler er omstillet til løbende forhandlinger.
Det er knapt et år siden, at Dagrofa annoncerede et farvel til de årlige kontraktforhandlinger med sine leverandører. I stedet indførte dagligvarekoncernen en ny kontraktmodel med mere dynamiske forhandlinger.
Denne skulle resultere i et tættere samarbejde med leverandørerne og i mere innovation, en styrket bæredygtighedsagenda og hurtigere tilpasning af priserne i Dagrofas butikker, som tæller MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.
Fokus på bæredygtighed
Som led i det tætte samarbejde samler Dagrofa kontinuerligt alle deres detail- og foodserviceleverandører til en diskussion af aktuelle problemstillinger og løsninger.
Ved Dagrofas Leverandørtræf 2023, i Odense med mere end 600 deltagere, gav koncernchef Tomas Pietrangeli sine perspektiver på markedet og efterfølgende skabte en levende debat om bæredygtighed, med NGO’en ’Plantevækst’, Arla Foods, Compass Group, en MENY Købmand og Dagrofas kategoridirektør.
Sammen debatterede de, hvordan man i fællesskab kan øge klimabevidstheden på tallerknerne i de private køkkener, kantiner og restauranter. Herudover var der også debat om, hvordan man i værdikæden kan fremme producenternes rolle i den grønne omstilling.
Forventer 80 procent af alle leverandører tilmeldt i år
Dagrofas løbende forhandlinger var det første af sin slags i fødevarebranchen, som ellers har tradition for at forhandle priser og vilkår med leverandører én gang årligt.
Allerede i det første år var målsætningen for Dagrofa at omstille 40 procent af leverandøraftalerne. Ved indgangen til 2024 er det målsætningen, at 80 procent af alle leverandøraftaler er omstillet til løbende forhandlinger.
Ifølge kategoridirektør Michael Christensen har initiativet indtil videre været en succes.
”Jeg er meget tilfreds. Det er allerede mere end 40 procent af vores leverandører, som har set fordelene i vores nye kontraktmodel. Jeg er overbevist om, at vi før nytår får endnu flere positive meldinger og dermed har flere end de 80 procent på modellen – det er en dag som i dag med fokus på vores fælles ansvar på bæredygtighed, også med til at sikre. Vi får rigtig god feedback fra leverandørerne, men det har selvfølgelig krævet tilvænning fra begge sider. Jeg oplever, at vi styrker samarbejdet og kommer tættere på vores leverandører, hvilket i sidste ende gavner kunderne”, siger Michael Christensen.