Næste gang du står i din lokale REMA 1000 og ikke længere kan finde engangsservice til skovturen eller børnefødselsdagen, så er den god nok.
Discountkæden har nemlig valgt at stoppe alt salg af engangsservice – uanset materiale –, og i stedet er der nu flergangsservice på hylderne. Det er service i holdbart og slidstærkt plast, som både kan gå i opvaskemaskinen og anvendes et hav af gange. Det oplyser REMA 1000 i en pressemeddelelse.
Indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders Jensen, fortæller, at beslutningen er taget som en del af discountkædens bidrag til en mere cirkulær økonomi. Blandt andet arbejder kæden med at finde løsninger på, hvordan plast bruges på en mere genanvendelig måde – og indførelsen af flergangsservicen er altså en konsekvens af den strategi.
”Med initiativet ønsker vi at bidrage til en bevægelse væk fra brug-og-smid-væk-kulturen. Vi ønsker samtidig at bidrage positivt i forhold til miljøet ved at nedbringe mængden af affald og hjælpe kunderne med et bedre alternativ – nemlig flergangsservice, som i sidste ende også vil være en billigere løsning, fordi det kan bruges igen og igen,” siger Anders Jensen.
Baggrunden for initiativet er simpelt: REMA 1000 ønsker at medvirke til, at ressourcerne bruges med omtanke – og det kommer både til at involvere REMA 1000 og kunderne, hvis affaldsmængden skal nedbringes.
”Det betyder en holdnings- og kulturændring, hvor vi skal tilbage til, at vi tager vores service med på skovtur og derefter med hjem igen for at vaske det op,” siger han.
Modigt men nødvendigt
Miljøorganisationen Plastic Change – som har været med til at udarbejde REMA 1000s emballage- og plaststrategi – arbejder for et affaldsfrit samfund, hvor ressourcerne bruges på den bedst mulige måde. Adm. direktør Louise Lerche-Gredal er begejstret for det nye initiativ og fremhæver især, hvor vigtigt det er, at kunderne nu slet ikke længere kan købe engangsservice hos discountkæden:
”Det er modigt af REMA 1000 at fjerne engangsservice helt uden at erstatte det med et andet engangsprodukt,” siger Louise Lerche-Gredal og understreger samtidig, at initiativet er en nødvendighed, hvis vi ønsker at ændre den måde, vi bruger plast på:
”Engangsservice repræsenterer en kultur, hvor vi først bruger en masse ressourcer på at producere noget, som kun bruges i ganske få minutter for så derefter at blive til affald, som skal nedbrydes. Og det er det, vi skal væk fra,” siger hun.
Louise Lerche-Gredal mener, at REMA 1000 med initiativet går forrest – og det kan også få os til at tænke mere over, hvordan vi bruger plast i andre sammenhænge.
”Initiativet kan have en afsmittende effekt på andre områder, og på den måde kan REMA 1000 være med til at skabe en trend i samfundet, så vi kommer til at reflektere over vores forbrug af plast og engangsprodukter generelt,” siger Louise Lerche-Gredal.
Det nye flergangsservice er på hylderne i REMA 1000 over hele landet allerede nu. Det består af tallerkener, skåle, bestik, kopper samt plastikglas til vand, øl, vin og shots.
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation med et internationalt fokus, der arbejder for et affaldsfrit samfund. Deres helt centrale vision og omdrejningspunktet for alt arbejdet i hele organisationen er at reducere produktionen af plast samt at fremme genbrugsløsninger. Organisationen står bag den danske koordinering af World Cleanup Day, der afholdes den 19. september 2020.