Torsdag d. 3. februar åbner H.K.H. Kronprinsessen særudstillingen H.K.H. Kronprinsesse Mary 1972-2022 på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg. I forbindelse med den officielle åbning afsløres et nyt portræt af Kronprinsessen udført af den herboende, spanskfødte kunstner Jesús Herrera Martínez.
Det oplyser Det Nationalhistoriske Museum i en pressemeddelelse.
H.K.H. Kronprinsesse Mary er det naturlige centrum i Det Nationalhistoriske Museums særudstilling i anledning af Kronprinsessens 50-års fødselsdag. I Riddersalen på Frederiksborg Slot kommer Kronprinsessen i selskab med andre kronprinsesser, der gennem tiden har sat et særligt præg på deres samtid i Danmark. I udstillingen møder man også danske prinsesser, der har indtaget roller som kronprinsesser og sidenhen dronninger ved udenlandske hoffer.
Som en markering af Kronprinsessens fødselsdag udføres på museets foranledning et nyt portræt af Kronprinsessen til portrætsamlingen på Frederiksborg. Bag det nye portræt står den spanskfødte kunstner Jesús Herrera Martínez. Martínez har boet i Danmark siden 2016, og han modtog i 2017 førsteprisen, Carlsbergfondets portrætpris, i Det Nationalhistoriske Museums portrætkonkurrence Portræt NU!. I museets afdeling for kunst, historiemalerier og portrætter fra det 20. og 21. århundrede udstilles, samtidig med udstillingen om Kronprinsessen, en række skitser og forstudier til det nye portræt.
”Særudstillingen H.K.H. Kronprinsesse Mary 1972-2022 viser Kronprinsesse Marys store betydning for Danmark, og hvordan kronprinsesserollen er formet af tid og personlighed,” siger Museumsdirektør, Mette Skougaard. ”Samtidig tydeliggøres Kronprinsessens plads i historien, når hun, som den første borgerlige kronprinsesse portrætteres i Riddersalen på Frederiksborg.”
1972 – 2022: Fra Hobart til Kronprinsesse af Danmark
Kronprinsesse Mary har gennem 20 år skabt kronprinsesserollen anno det 21. århundrede. Historien om hele Danmarks kronprinsesse fortælles i udstillingen gennem portrætter, personlige genstande samt dragter og gallakjoler, som Kronprinsesse Mary har båret ved særlige lejligheder. Derudover præsenteres personlige protektioner og fokusområder – nationale såvel som internationale – hvormed Kronprinsessen er med til at fremme vigtige agendaer.
En skoleuniform og skolediplomer giver et indtryk af opvæksten i Tasmanien, og brudekjolen fra brylluppet i 2004 kan i udstillingen opleves sammen med et eksempel på den særegne Donaldson kilt, som John Donaldson bar, da han førte sin datter til alteret ved brylluppet i 2004. Kronprinsfamiliens grønlandske nationaldragter, Kronprinsparret og Prins Christians færødragter og billeder fra rejser viser Kronprinsessens store tilknytning til Grønland og Færøerne.
Ind- og udgående kronprinsesser: Kronprinsesserollen fra 1600-tallet til i dag
I et historisk perspektiv har valget af kronprinsesser af Danmark været et resultat af strategiske alliancer, ligesom det har været tilfældet for de danske prinsesser, der er blevet kronprinsesser i udlandet.
Blandt de historiske kronprinsesser af Danmark, der, efter indgåelsen af ægteskab, har spillet en særlig kulturel eller social rolle i det danske samfund, indgår i udstillingen Charlotte Amalie af Hessen-Kassel, der fra slutningen af 1600-tallet som reformert fik stor betydning for de trosfæller, der søgte tilflugt i Danmark. Portrætter af Louise af Storbritannien, Lovisa af Sverige-Norge og Ingrid af Sverige, kan også ses i Riddersalen.
I udstillingen møder man blandt de udgående danske prinsesser portrætter og dragter båret af Christian IX’s døtre, prinsesse Dagmar og prinsesse Alexandra. Prinsesserne blev gennem deres ægteskaber henholdsvis kejserinde af Rusland og dronning af Storbritannien. Frederik V’s datter Sofia Magdalena er repræsenteret ved sin overdådige kroningskjole fra 1772, hvor hun blev dronning af Sverige.
Udstillingen er åben for publikum fra fredag d. 4. februar til d. 31. august 2022.