Det er ikke mere end et par dage siden, at den svenske møbelgigant meldte ud, at der er varemangel i IKEA. Desværre blev det i samme ombæring meldt ud, at der er lange udsigter til, at hylderne ikke længere er tomme.
Det er coronapandemien der er skyld i, at nogle kunder nu går forgæves i IKEA. Der er bøvl i forsyningskæden, da mange havne har været lukket som følge af pandemien. Dog har IKEA helt ekstraordinært hyret egne transportskibe og købt containere, så der igen kan komme varer på hylderne.
Dog mener Peter Langeskov der er logistikchef hos IKEA, at det kan tage op til halvandet år før varemanglen er forbi.
"Vi gør alt for at rette op på det, men inden for det næste år til halvandet vil vores kunder desværre opleve, at vi har udsolgte varegrupper, som ikke kan købes," lød det for nyligt fra Peter Langeskov til Børsen.
Faktisk mangler de danske IKEA varehuse hele 20 procent af deres varer.
Har aldrig prøvet noget lignende
"Jeg har været i IKEA i mange år, og jeg har aldrig prøvet noget lignende. Det er en ekstrem situation, siger Peter Langskov til TV 2.
Logistikchefen fortæller at det foreksempel kan være et problem, at der kan mangle helt essentielle varer som en vægskinne, til når man laver nyt køkken. Denne mangel kan betyde, at man ikke kan sætte køkkenet op, fordi én skinne mangler.
Manglen hos IKEA har fået kunderne til at søge andre steder - og derfor er der derimod jubel hos DBA (Den Blå Avis, red.).
Hos Den Blå Avis har der i august måned været en stigning på intet mindre end 150 procent, i søgninger efter IKEA-varer. Det kalder komminukationschef hos Den Blå Avis, Anne Ryvang, for "ekstraordinært".
"Det er enormt højt i forhold til det normale niveau. Brugerne kan få et langt større udbud på vores side og nemmere komme til varerne. De har ikke tid til at vente på en container i flere måneder," siger hun til TV 2.
Det er ikke kun IKEA der oplever problemer - også JYSK kan oplyse til TV 2, at der er udfordringer når det kommer til varebeholdning, på grund af leveringsforsinkelser.