Vejarbejde er almindeligt i Danmark på grund af vedligeholdelse og udvidelse af vejnetværket. Det kan føre til trafikpropper og forsinkelser, hvilket kan være træls for bilisterne, der færdes der hver dag.
Det er dog værd at huske på, at arbejdet udføres for at forbedre sikkerheden og fremkommeligheden på vejene, men det kan være generende for bilister og fodgængere.
Nu er et vejarbejde under opsejling, og det vil påvirke mange tusinde danskere.
Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med den miljøkonsekvensvurdering, som indgår i grundlaget for den politiske behandling af forslaget om en udvidelse af Øresundsmotorvejen. Nu sendes miljøkonsekvensrapporten for projektet i offentlig høring.
Det skriver Sund & Bælt i en pressemeddelelse.
På store dele af Øresundsmotorvejen er der i dag trængselsproblemer i myldretiden og omfattende kødannelse ved f.eks. trafikuheld. Det gælder især på den vestlige del af vejen og ved tilslutningsanlæggene i Kastrup og Tårnby.
Med den forventede trafikvækst vil Øresundsmotorvejen i endnu højere grad udgøre en trafikal flaskehals i fremtiden med kritisk trængsel. Derfor besluttede et flertal i Folketinget som en del af Aftale om Infrastrukturplan 2035, at en udvidelse af Øresundsmotorvejen skulle undersøges, og resultaterne af undersøgelsen foreligger nu i form af en miljøkonsekvensrapport.
Flere løsningsmuligheder er undersøgt
Miljøkonsekvensrapporten omhandler de miljømæssige virkninger af en udvidelse af Øresundsmotorvejen.
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen er der undersøgt en række løsningsforslag, der bl.a. er modtaget fra borgere og myndigheder under projektets idéfase i 2022.
I alt 44 forslag og idéer er blevet behandlet, og flere af disse er indarbejdet i det færdige projektforslag. De forskellige forslag og Sund & Bælts svar er samlet i Høringsnotat for Idé- og forslagsfasen.
Størstedelen af løsningsforslagene har omhandlet udformningen af tilslutningsanlægget ved Amager Strandvej nord for Lufthavnen.
I det endelige projektløsningsforslag tilgodeses de bløde trafikanter med en cykelbro over motorvejen, hvorved ekspropriation af boliger undgås, samtidig med at der tages højde for en eventuel senere Østlig Ringvej.