I løbet af de seneste måneder har det danske rejsebureau Detur i den grad været i vælten, da der har været det ene problem efter det andet. Nu har det kulmineret med, at selskabet er gået konkurs, skriver Dagens.dk.
Rejsebureauet fortæller selv på deres hjemmeside, at de har været nødsaget til at dreje nøglen om. De giver blandt andet krigen i Ukraine skylden for, at færre folk har ønsket eller været i stand til at rejse
"Vejen tilbage for rejsebranchen har vist sig længere og sværere end forventet. Markedet for solrejser er ikke i bedring som tidligere vurderet. Skyggen efter pandemien er ikke rigtig lettet, krigen i Ukraine har påvirket rejselysten, og der har været færre mennesker, der ønskede eller var i stand til at rejse. Det har gjort kundekredsen tyndere og samtidig presset markedspriserne på rejser til et lavt niveau, også i højsæsonen," lyder det fra Detur, som fortsætter:
"Driftsomkostningerne med stigende og vanskeligt estimerede omkostninger til flybrændstof har sat selskabet i en sådan situation, at ledelsen har været nødsaget til at konstatere, at det ikke længere er meningsfuldt at fortsætte indsatsen med omlægning, rekapitalisering eller alternativt salg og desværre må meddele, at Detur er tvunget til at indgive konkursbegæring."
Hvad med de danskere, der allerede har bestilt og betalt for rejser?
Der er naturligvis mange danskere, der kommer til at blive ramt af konkursen. Heldigvis er der mulighed for at få det betalte beløb retur for de aflyste rejser.
Rejsebureauet skriver selv, at det er muligt at gøre på følgende måde:
"For de rejsende, der får og har fået aflyst deres rejser, kan tilbagebetaling af det betalte beløb, hvis de har betalt med betalings- eller kreditkort, ske ved at bestride beløbet med den udstedende bank, som normalt er en kortere rute med den hurtigste behandlingstid," skriver Detur og tilføjer:
"De kan også kræve refusion fra rejsegarantien via Kammarkollegiet eller ved at indgive deres krav til kurator og afvente deres proces- og sagsbehandlingstid, som normalt er længere. Erhvervskammeret oplyser i dag på sin hjemmeside, at de "har en høj arbejdsbyrde og sagsbehandlingstiden er derfor længere end normalt, i øjeblikket ca. 4-6 måneder."
Inden Detur gik konkurs var der store problemer med flere af deres rejser til Tyrkiet. Her blev kunderne pludselig bedt om at skulle betale for deres rejser på hotellerne, selvom de allerede havde betalt for deres ferier.