Den nye politik er i overensstemmelse med retningslinjerne fra Fur Free Alliance træder i kraft allerede i 2022.
Dolce & Gabbana vil samarbejde med buntmagere i overgangen fra pels til bæredygtige alternativer for at imødekomme forbrugernes ønsker. Det oplyser Anima i en pressemeddelelse.
“Dolce & Gabbana arbejder i retning af en mere bæredygtig fremtid, der ikke vil kunne forestille sig at bruge pels. Hele modeverdenen har en betydelig rolle at spille i forhold til socialt ansvar, som skal opmuntres og promoveres", siger Fedele Usai, Group Communication & Marketing Officer hos Dolce&Gabbana og fortsætter:
"Vi vil integrere innovative materialer i vores kollektioner og udvikle en miljøvenlig produktion samtidig med at vi bevarer håndværkeres jobs og know how, der ellers kunne risikere at forsvinde.”
Dolce & Gabbana slutter sig til en voksende liste af brands, der alle har forpligtet sig til at holde pels ude af deres kollektioner.
Listen indeholder bl.a. danske virksomheder som Bestseller og GANNI og internationale luksusmærker som Armani, Gucci, Prada, Moncler og Versace.
Italien forbød minkfarme i december 2021 og forbud er nu vedtaget i 16 europæiske lande.
Mathias Madsen, chef for Animas pelskampagne, forklarer at beslutningen bør mane til eftertanke hos både firmaer og politikere i Danmark:
“Når vi ser ud i verden, står det helt klart, at der ingen fremtid er for pels længere. Så jeg håber, de der stadig ikke har fået øje på trenden endnu lige vil pudse brillerne og indse, at de skal samme vej. For selvfølgelig skal vi hverken have mink eller andre pelsfarme i Danmark, når vi i stedet kan satse på fremtidens bæredygtige materialer.”