TV2 Nord skriver, at flere supermarkeder i Nordjylland nu strammer reglerne for at bekæmpe svindel, hvilket skaber debat. Meny i Klarup har indført en ny praksis, der begrænser kontante udbetalinger til maksimalt 50 kroner. Overskydende beløb bliver i stedet sat ind på kundens betalingskort.
Tiltag mod svindel
I supermarkedet hænger nu skilte, der informerer kunderne om, at større beløb fra flaskepant, gevinstudbetalinger og vare-returnering kun kan overføres elektronisk. Tiltaget er ifølge købmand Jan Sørensen nødvendigt for at imødegå den stigende svindel med falske boner og præmiekuponer.
"Det er da ubehageligt at skulle lave sådan et initiativ, men vi har hørt fra rigtig mange kollegaer, som desværre er blevet snydt, og der er nogen, der har valgt at tage den model her. Derfor, synes vi, at det var en ok model at koble os på. Vi mistænker ikke nogen, men vi sikrer os," siger han.
Svindlen sker typisk i de sene aftentimer, hvor yngre medarbejdere står ved kassen, og de kriminelle udnytter situationen til at indløse falske boner.
Forbrugerrådet: Regler kan ikke omgås
Forbrugerrådet Tænk er kritisk over for supermarkedets nye tiltag og påpeger, at butikker ifølge lovgivningen er forpligtet til både at modtage og udbetale kontanter. De mener, at den nye praksis er i strid med de gældende regler.
"Kontantreglen kan ikke omgås ved eksempelvis at skilte med, at man ikke tager imod kontant betaling eller frabeder sig kontant betaling.
Heller ikke ved at undlade at have byttepenge, som jo er argumentet i denne sag," skriver Forbrugerrådet Tænk i et skriftligt svar til TV2 Nord.
Ifølge forbrugerorganisationen kan initiativet blive en glidebane, der presser kontantreglen og gør det sværere for nogle forbrugere at deltage i samfundet på lige vilkår.
Brancheforening erkender udfordringer
Købmændenes brancheforening Dagrofa anerkender problemet med svindel, men understreger samtidig, at de gældende regler skal overholdes.
"Der er dog en kontantregel på 500 kroner, som skal overholdes, og det vil vi gentage overfor alle vores købmænd," lyder det fra Morten Vestberg, kommunikationsdirektør i Dagrofa.
Jan Sørensen erkender, at beløbsgrænsen på 50 kroner måske er for lav, men han understreger, at der endnu ikke har været problemer blandt kunderne.
Han udtaler, at han ville ærgre sig gul og grøn, hvis ikke han forsøger at stoppe svindel mod sin butik, når han er blevet advaret i forvejen.