En tilsyneladende almindelig indkøbstur tog en uventet drejning for Susan Jensen, da hun forsøgte at betale med en 1.000 kr.-seddel i Rema 1000 på Præstefælledvej i Tårnby mandag den 25. december.
Trods hendes langvarige kundeforhold til butikken og et ønsket beløb på blot 300 kr. i retur, blev Susan konfronteret med en kontantkrig, der nu trækker opmærksomhed fra flere kunder og endda en trussel om at klage til Forbrugerombudsmanden.
Det skriver KøbenhavnLIV.
Den dramatiske episode startede ved kassen, hvor Susan, som altid har sat pris på butikkens gode service, forsøgte at betale med en 1.000 kr.-seddel. Hun blev dog mødt af en afvisning fra personalet, der hævdede, at de ikke kunne tage imod den store seddel på grund af manglende vekselpenge.
Trods Susans forsikring om, at hun blot ønskede 300 kr. retur, eskalerede situationen, da butikkens ejer kom til kassen og foreslog, at Susan blot lod sine varer stå og gik.
- Så blev jeg sgu' gal og andre kunder rystede da også hovedet. Ja, flere kunder oplyste ejeren om, at han ikke kunne nægte at tage imod kontanter i henhold til en paragraf om betalingsmidler (...) Jeg gav mig ikke og til sidst sagde ejeren på en meget sur måde: Så giv hende dem! Det var utrolig skuffende og uforskammet, fortæller Susan Jensen, der nu, sammen med andre kunder, vil kontakte Forbrugerombudsmanden.
Kommunikationschef Jonas Schrøder forklarer, at flere Rema 1000-butikker har haft udfordringer med 1.000 kr.-sedler på grund af udfasningen af sedlen.
- V skal overholde kontantreglerne og skal kunne give tilbage, hvis vi kan. Derfor beklager vi sagen og har også tidligere sendt en besked ud til butikkerne om, hvad reglerne er.