Svindel med MitID: Pensionistpar Karen og Søren mistede 18.999 kroner

Af: Mie M.B

|

31/03/2025

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Selvom parret reagerede hurtigt måtte de selv dække en del af tabet

Lige nu læser andre også

Et ældre ægtepar fra Tinghøj ved Varde står tilbage med en bitter følelse og et økonomisk tab, efter at deres fælleskonto blev tømt for næsten 19.000 kroner. Ifølge banken og Nets var det dem selv, der godkendte overførslen via MitID – men Karen og Søren Nedbo afviser at have været aktive på det tidspunkt. Det fortæller JydskeVestkysten.

Transaktionen fandt sted en tidlig onsdag morgen klokken 07.10, et tidspunkt hvor parret ifølge eget udsagn stadig sov. Beløbet på 18.999 kroner blev brugt på mobiltelefoner købt i butikken Merlin og sendt til en pakkeboks i Aalborg – langt fra ægteparrets hjem i Vestjylland. Hverken Karen eller Søren bruger betalingskort i det daglige, men betaler med deres mobiler via ansigtsgenkendelse.

Da de opdagede svindlen, blev både kort og MitID straks spærret, og sagen blev meldt til både bank og politi. Politiet i Syd- og Sønderjylland sendte sagen videre til Nordjyllands Politi, som dog hurtigt lukkede den ned uden videre efterforskning.

Nets og Skjern Bank fastholder, at overførslen blev godkendt via MitID-swipe og kalder det uforsvarlig adfærd. Derfor har ægteparret selv måttet dække 8.000 kroner af det samlede tab – en beslutning, der har gjort dem både utrygge og frustrerede.

For at sikre sig mod fremtidige digitale indbrud har parret nu tegnet et abonnement hos et IT-sikkerhedsfirma til 258 kroner om måneden. De har desuden valgt at stå frem for at advare andre og sætte spørgsmålstegn ved MitID’s sikkerhed, som de oplever som langt fra uigennemtrængelig.

Efter længere overvejelse har de valgt ikke at gå videre med sagen, da det mentale og tidsmæssige overskud ganske enkelt ikke rækker.

Anbefalet til dig