Når en stor virksomhed eller offentlig instans udsender en advarsel, er det vigtigt at være ekstra på vagt.
Svindlere bliver stadig mere kreative og udvikler konstant nye metoder for at snyde uskyldige ofre for deres penge, hvorfor man hele tiden bør holde sig opdateret omkring de nyeste svindelnumre.
Hvis du er kunde i Sydbank, har du god grund til at spidse ører nu, da banken har udsendt en advarsel om falske e-mails, der forsøger at lokke kunderne i en fælde.
Sydbank skriver i advarslen, at der er falske mails i omløb, som hævder, at dit Sydbank-kort ikke kan bruges, før du har aktiveret et nyt sikkerhedssystem.
De omtalte mails indeholder links, der henviser til Sydbanks Netbank, og her bliver kunderne bedt om at indtaste MitID-oplysninger og kortoplysninger - men det må du under ingen omstændigheder gøre:
"Tryk ikke på links i mailen, der henleder til login på Sydbanks Netbank, hvor du skal indtaste MitID-oplysninger og derefter kortoplysninger. Godkend heller ikke efterfølgende med MitID (hvor der forsøges godkendt en større betaling)," lyder opfordringen fra Sydbank.
Reagér straks
Er man kommet til at klikke på linket, og har man indtastet sine oplysninger, har Sydbank en række råd til, hvad man straks skal gøre.
Først og fremmest bør man spærre sit kort i Mobilbanken eller Netbanken. Dernæst anbefales det at skifte bruger-ID i MitID-appen.
Til slut anbefaler Sydbank, at man kontakter dem på telefon 70107879, såfremt uheldet er ude.
"Vær opmærksom og svar ikke på forfalskede henvendelser fra Sydbank via mail, SMS og telefon. Er du i tvivl om ægtheden af en henvendelse, så kontakt banken, før du svarer," lyder det afslutningsvist fra Sydbank i advarslen, som er udsendt via 'Mit digitale selvforsvar'.
Herunder ser du et eksempel på, hvordan en svindelmail kan se ud.
Foto: Mit digitale selvforsvar