Du åbner din indbakke, og en mail fanger øjet: "Du har 1479 kr. til gode hos Sygeforsikringen 'danmark'!"
Et øjebliks glæde skyller igennem dig, men så sniger tvivlen sig ind.
Lyder det ikke næsten for godt til at være sandt?
Mailen var både veludført og lokkende – men også fuld af løgne.
Den hævdede, at pengene var resultatet af en journalgennemgang og skulle udbetales som "refusion".
Men hos Sygeforsikringen "danmark" findes hverken journaler eller refusionsordninger.
De bruger derimod helt andre begreber, nemlig "medlemskab" og "tilskud".
Kommunikationen med medlemmerne foregår udelukkende via den sikre selvbetjening.
Alle mails og sms’er fra selskabet er kun notifikationer – aldrig med links, beløb eller krav om informationer.
Det, der særligt afslører svindlen, er ordvalget og afsenderadressen.
"danmark" anvender aldrig ordet "refusion", beder ikke om oplysninger på mail og sender aldrig links i beskeder.
Dertil kommer, at ægte mails fra "danmark" altid sendes fra en adresse, der ender på @sygeforsikring.dk.
I en kortfattet advarsel på appen Mit Digitale Selvforsvar understreger selskabet selv:
"Klik ikke på links og knapper i mails. Stol kun på links bag MitID login. Del kun oplysninger i selvbetjeningen. Tjek at afsender er @sygeforsikring.dk."
Der er altså god grund til at være årvågen, når der tikker mails ind med løfter om penge.
Gå uden om dem – og gå direkte til selvbetjeningen, hvis du vil være sikker.