Tager første skridt: Nu fjernes det

Foto: Shutterstock

Nu skal snævre skønhedsidealer udfordres.

Du kender sikkert situationen hvor du står foran hylden med shampoo, cremer eller andre produkter indenfor kategorien af personlig pleje.

Måske leder du efter en shampoo som passer til dit hår - og her møder du beskrivelser med "normalt til tørt hår" eller ligeledes en lignende beskrivelse inden for creme. Det er altså snart slut - hvertfald hvis du kigger på shampoo eller andre plejeprodukter fra mærker som Dove, Lifebuoy, Axe og Sunsilk.

Læs også

Mange begår denne fejl: Derfor skal du altid stryge dit sengetøj

Nu fjerner Unilever nemlig beskrivelsen "normal" fra deres skønheds- og plejeprodukter. Det fortæller de i en pressemeddelelse.

Årsagen lyder på, at ordet "normal" er "ikke inkluderende" og har en "negativ effekt på mennesker". Derfor er det altså nu snart fortid, med den betegnelse.

Et vigtigt skridt 

“Positive Beauty, der omfatter progressive forpligtelser og handlinger for Unilevers brands inden for skønhed og personlig pleje, herunder Dove, Lifebuoy, Axe og Sunsilk, vil gå foran i kampen for en ny æra inden for skønhed, der er retfærdig og inkluderende såvel som bæredygtig for planeten”, lyder der fra Unilever.

”Vi ved, at fjernelse af termen ”normal ”fra vores produkter og emballager ikke løser problemet alene, men det er et vigtigt skridt fremad. Det er kun ét af en række skridt, vi tager som en del af vores vision om positiv skønhed. Og målet er ikke kun at gøre mindre skade, men at gøre mere godt for både mennesker og planeten,”  uddyber Sunny Jain, ansvarlig for Beauty & Personal Care hos Unilever. 

Beslutningen om at fjerne begrebet 'normal' er et af mange skridt, Unilever tager for at udfordre snævre skønhedsidealer.

Baggrunden er en global undersøgelse, som viser, at skønhedsindustriens brug af termen 'normal' til at beskrive hår eller hud får de fleste til at føle sig ekskluderede.

Blot ét ud af mange

Undersøgelsen på 10.000 personer, som blev bestilt af Unilever, blev gennemført i ni lande. Resultatet af den viste følgende:

  • Mere end halvdelen af befolkningen (56%) mener, at skønheds- og personlig plejeindustrien kan få folk til at føle sig ekskluderede.

  • Folk ønsker at se skønheds- og personlig plejeindustrien fokusere mere på at få folk til at føle sig bedre frem for bare at se bedre ud (74%).

Læs også

Får vanvittig besked i Føtex

  • Mere end halvdelen af befolkningen (52%) siger, at de nu lægger mere vægt på en virksomheds holdning til samfundsmæssige spørgsmål, før de køber produkter.
  • Syv ud af ti personer er enige om, at brugen af ordet 'normal' på produktemballager og reklamer har en negativ indvirkning. For yngre mennesker - i alderen 18-35 - stiger dette til otte ud af ti.