Virksomheden havde flere millioner i overskud. Det ændrede sig hurtigt
Lige nu læser andre
Tallene kunne næsten ikke være mere brutale, da Temashop mandag præsenterede sit nye regnskab.
Overskuddet før skat er styrtdykket fra 23,24 millioner kroner i 2023 til blot 146.185 kroner i 2024. Ifølge selskabets ledelse er det kun stiftelsesåret i 2011, der har vist et lavere resultat.
Kinesisk dominans sender rystelser gennem markedet
Bruttofortjenesten er faldet med næsten 18 millioner kroner og lander nu på 30,7 millioner kroner, mens egenkapitalen er halveret til 23,8 millioner kroner. I ledelsesberetningen peger direktør Daniel Diness Andersen og resten af teamet på én primær årsag: massive konkurrencepres fra de kinesiske markedspladser.
Læs også
“Den faldende omsætning og de stigende salgsomkostninger skyldes primært presset fra store kinesiske markedspladser, der har haft en unfair konkurrencefordel og har samtidig presset annoncepriserne op med 20-30 procent.” Det fortæller han til Avisen Danmark
Direktørens profeti gik i opfyldelse
Daniel Diness Andersen advarede allerede i maj 2024 om, at de gode tider var på lånt tid. Dengang udtalte han til Fredericia Dagblad: “Vi har intet imod konkurrence, men det gør lidt ondt, når det skal være en unfair en af slagsen. Mange går under på det. Lige nu føler man, at det ser lidt mørkt ud.”
Siden da har webshoppen været igennem både nedskæringer på lageret og en turbulent periode med faldende indtægter. Trods alt kalder ledelsen det nye resultat for “dårligere end forventet”, men hæfter sig ved, at de nye tiltag allerede viser effekt.
Optimisme midt i krisen
Virksomheden har blandt andet indført en ny markedsføringsstrategi, omstruktureret driften og optimeret logistikken. Derudover arbejdes der på at udvide sortimentet for at vinde markedsandele tilbage fra Temu og Shein.
Forventningen er nu, at 2025 vil vise en markant forbedring med et resultat på cirka 10 millioner kroner. Ledelsen slår fast, at kursen er sat mod fremgang – trods det fortsatte hårde pres fra Kina.