Fra torsdag har Jyllands-Posten kastet sig ud i podcast-krigen med deres nyeste tilføjelse til podcastporteføljen, "Hvis du vil vide mere."
Denne nye satsning markerer avisen's entré i kampen om lytterne af daglige nyhedspodcast og udvider dermed deres lydunivers, der allerede inkluderer emner som dansk politik, erhvervsstof, amerikansk politik, det danske bilmarked, fodboldklubben AGF, og ikke mindst vin.
Det skriver Media Watch.
"Det giver mening for os, fordi vores journalistik skal være tilgængelig på lyd. I alle målgrupper er der flere og flere, der lytter til deres indhold. Og vi vil gerne være relevante for dem. Det omfatter også, at vi kan være noget for den generation, der ikke er interesseret i skrift i det hele taget." forklarer Ansv. chefredaktør, Marchen Neel Gjertsen.
Podcasten vil i første omgang være frit tilgængelig, takket være OK Benzin der har valgt at sponsorere produktet.
"Lige nu er den tilgængelig for alle, fordi vi gerne vil have volumen ind i den. På sigt er det tanken, at den skal ind i en abonnementsmodel. Men der er vi ikke endnu. Vi vil godt lige lade folk opdage, at den findes (...) For øret havde det været federe at slippe for en annonce, men for økonomien er det klart en fordel. Derfor har jeg besluttet, at hvis der er annoncekroner at hente på podcast, så skal vi have vores andel af dem.." uddyber Gjertsen.
Værten på "Hvis du vil vide mere" er Jacob Grosen, en erfaren stemme fra DR og Radio4. Det første afsnit dykker ned i emnet om guvernøren i Californien, Gavin Newsom.
Med denne lancering matcher Jyllands-Posten nu podcast-giganter som DR’s "Genstart," TV 2’s "Dato," Politikens "Du lytter til Politiken," og Berlingskes "Pilestrædet." DR’s "Genstart" har ifølge Podcastindex den største lytterskare, mens "Pilestrædet" og "Du lytter til Politiken" ligger solidt i markedet.
Selvom der endnu ikke er fastlagt et tidspunkt for, hvornår "Hvis du vil vide mere" eller andre af Jyllands-Postens podcast skal inkluderes i et Jyllands-Posten-abonnement, tegner podcast-landskabet sig som et spændende territorium for mediehuset, der med lyd som medie er klar til at nå nye højder i mediernes stigende podcastbølge.