Den tidligere Coop-direktør, Peter Høgsted, kaster i en ny rapport om fremtidens dagligvarehandel dystre skygger over Coops store satsning, 365discount, mens han profeterer en lovende fremtid for Rema 1000 og Netto. Rapporten, Fremtidens Dagligvarehandel, udarbejdet af Pej Gruppen, fremlægger Høgsteds synspunkter, der antyder en udfordrende fremtid for Coops discountkæde. Det skriver Dagligvarehandlen.
Ifølge rapporten forudser Høgsted, at Netto og Rema 1000 vil fastholde og styrke deres positioner som dominerende kræfter i den danske dagligvarehandel. Han mener imidlertid, at Coop 365 står over for udfordringer, og at Coop som ejer risikerer at blive splittet op i 2-3 separate ejerkonstellationer. Høgsted påpeger, at Coop 365's mange butikker på sekundære placeringer og høje omkostninger gør dem ikke konkurrencedygtige på prisen.
Rapporten nævner også en potentiel arvtager til Coop 365 i form af Lidl, dog under forudsætningen af, at det danske marked ikke er for lille.
Høgsted retter også sit blik mod hypermarkeder som Bilka og Føtex og forudsiger, at de vil stå over for udfordringer, da halvdelen af deres sortiment er tilgængeligt online. Han understreger behovet for genopfindelse i denne sammenhæng.
Efter at have stået i spidsen for Coop i syv år blev Høgsted afskediget i 2020, og siden da har han været kritisk over for den danske dagligvarebranche, som han beskriver som fantasiløs og kedelig. Han påpeger, at fokus på at være billigst ofte går hånd i hånd med et begrænset udvalg, lav kvalitet og manglende innovation.
Coop har i det seneste år implementeret en ny strategi med fokus på en forenkling af koncernen, hvilket blandt andet har resulteret i lukningen af Irma samt sammenlægning af Kvickly og Superbrugsen. Coop har ikke ønsket at kommentere Høgsteds udsagn.