Tobias Rahim vild med rugbrød - nu indgår han et samarbejde med Schulstad

Af: Amalie L.

|

01/10/2024

Nyheder
Genrefoto: Presse-fotos.dk
Genrefoto: Presse-fotos.dk
De har rugbrød tilfælles.

Lige nu læser andre også

Schulstad lancerer i dag et nyt samarbejde med Tobias Rahim, hvor deres fælles kærlighed til rugbrød danner centrum. Samarbejdet er et led i Schulstads arbejde for at sætte fokus på børn og unges udfordrede fysiske sundhed og gøre rugbrød endnu mere attraktivt for unge, som skærer ned på rugbrødsindtaget.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra VIA ritzau.

Hvad har Tobias Rahim og Schulstad tilfælles? De elsker begge rugbrød.

Derfor giver det også rigtig god mening, at det netop er Danmarks største brødproducent, Schulstad, der bliver den første danske virksomhed til at indgå et kommercielt samarbejde med Tobias Rahim. Schulstad håber på, at et samarbejde på dette niveau kan understøtte ambitionen om at sætte fokus på udfordringer i børn og unges fysiske sundhed, herunder hvilken rolle rugbrød kan spille i en sund kost som kilde til fuldkorn.

”Tobias Rahim sætter i dette samarbejde fokus på rugbrød. Han formår som få andre at skabe debat om vigtige emner på sin helt egen måde. Nu gør han det med rugbrød, og vi er ekstremt stolte og spændte over samarbejdet,” siger adm. direktør i Schulstad Pernille Bang-Löwgren.

Kun 12 % af danskerne har et sundt kostmønte

I samarbejdet fremgår Tobias Rahim i film og billeder, hvor man ser ham stå med bar overkrop på en rugmark, mens han løfter vægte.

Op mod hvert femte barn eller ung i Danmark lever med overvægt eller svær overvægt, og kun 12 % af danskerne har et sundt kostmønter. Selvom Pernille Bang-Löwgren godt ved, at rugbrød ikke alene løser sundhedsudfordringen, så mener hun, at store samarbejder kan være et skridt i den rigtige retning for at skabe opmærksomhed på udfordringen.

”Det er klart, at vi ikke vender hele sundhedsudfordringen med en skive rugbrød eller et enkeltstående initiativ, men der er brug for, at vi bredt i Danmark gør noget og sætter fokus på især børn og unges fysiske sundhed, der er udfordret. Det vil vi i Schulstad gerne bidrage til, og her spiller et samarbejde som dette med Tobias Rahim også ind,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Et skred i rugbrødsindtaget

I disse år sker der et skred i, hvor meget rugbrød vi danskere – og særligt vores børn – spiser. I Schulstads egen digitale publikation Kernetal fremgår det, at hvedebrød har overhalet salget af rugbrød i 2023, og at særligt teenagere spiser færre rugbrødsmadder. Fx spiser 17 % af de 13-17-årige kun rugbrød én gang om måneden eller sjældnere. En del af de officielle kostråd bygger på, at fuldkorn er en vigtig del af en sund kost og kan nedbringe risikoen for en række sygdomme på lang sigt.

”Vi ved fra forskningen, at vores kostvaner i ungdommen følger os resten af livet, og vi ved også, at der er rigtig mange sundhedsgivende effekter i fuldkorn, hvorfor Fødevarestyrelsen også anbefaler et dagligt indtag på 90 gram fuldkorn. Rugbrød har historisk været og er stadig en central kilde til fuldkorn, og derfor er det så vigtigt, vi holder fast i rugbrød i den danske madkultur,” forklarer Pernille Bang-Löwgren.

En stjerne bliver sat fri

Schulstad har i samarbejdet givet Tobias Rahim fuld kreativ frihed til at udfolde sig på den måde og med det udtryk, han ønsker sig. Det er en stor styrke, lyder det fra Schulstad.

”Vi har sluppet tøjlerne og givet Tobias Rahim lov til at arbejde frit med, hvordan han synes, at samarbejdet skal eksekveres. Han går sine egne veje, og det vil vi i Schulstad ikke stå i vejen for.  Det er netop der, at dette samarbejde bliver spændende og får en speciel nerve, som er interessant og kan stå ud i den store kommunikationsstrøm, som vi alle sammen oplever på tværs af medier,” siger Pernille Bang-Löwgren.

Samarbejdet mellem Schulstad og Tobias Rahim lanceres d. 1. oktober med en kampagnefilm i biografen og gennem indhold på sociale medier.

Anbefalet til dig