Mange danskere liker og deler utallige konkurrencer, store som små, på sociale medier i forhåbning om at kunne være den heldige vinder af en given præmie. I øjeblikket florerer en konkurrence på det sociale medie Facebook, hvor man i følge opslaget skal kunne vinde en Toyota Hillux ganske gratis.
Dette opslag er dog svindel. Det skriver ESET, et firma der specialiserer sig i cybersikkerhed, i en advarsel.
I det virale opslag står der: "På grund af små buler og ridser kan vi ikke sælge den i vores showroom. I stedet for at sælge den som brugt, vælger vi at sprede glæden ved at give den til en, der deler den! inden den 24. januar kl 16.00.". Dette opslag er dog svindel. Det skriver ESET, et firma der specialiserer sig i cybersikkerhed, i en advarsel.
Og så er der nogle fine billeder af en flot Toyota Hilux, Toyotas flotte pick-up truck, samt et link, som leder dig til en falsk side hvor svindlerne forsøger at logge dine Google konto oplysninger ud af dig. Tryk ikke på linket, og del ikke opslaget. Hvis du allerede har delt opslaget på din Facebook profil, så slet det igen.
Opslaget, som blev delt fra siden den 18. Januar, har i skrivende stund modtaget over 26000 delinger fra håbefulde danskere.
Det falske opslag kan ses herunder:
Sikkerdigital.dk har tidligere udgivet en række gode råd, der kan hjælpe med at spotte falske konkurrencer:
Fem tegn, der kan afsløre, om konkurrencen er falsk:
Er konkurrencen også på hjemmesiden for den virksomhed, der er afsender?
Er mailen, opslaget eller sms’en fyldt med stavefejl og sproglige fejl?
Er afsenderprofilen verificeret med blåt eller gråt flueben?
Ser beskrivelsen af afsenderen troværdig ud?
Er afsenderens væg tom, helt ny eller uden kommentarer og respons?