Trine åbnede MobilePay-appen: Hvad hun så, fik alarmklokkerne til at ringe

Foto: Privat
Der er ikke meget vi kan gøre ved det, udtaler MobilePay-landschef om beklagelig ændring.

Mest læste i dag

Under MobilePays nyligt implementerede sikkerhedsopdatering er brugernes fulde juridiske navne blevet et krav, hvilket har skabt røre blandt visse segmenter af tjenestens brugere.

Opdateringen, der indeholder nye funktioner som brugerblokering og chatmuligheder med kontakter, har til formål at gøre appen mere sikker og mindre tilbøjelig til at blive misbrugt til tricktyverier og svindelnumre.

Dog har denne ændring efterladt nogle brugere, som 41-årige Trine, i en bekymrende position.

Trine, der har både navne- og adressebeskyttelse, blev overrasket over at finde sit fulde navn udstillet i appen. Hendes situation illustrerer en bekymring for dem, der vælger at have deres identitet beskyttet af forskellige årsager.

"Det er ikke fordi, at jeg på den måde er i fare, men de fleste, der har beskyttelse, har jo en grund til det. Jeg synes, at det er ærgerligt – og kan personligt ikke overskue risikoen," deler Trine med B.T.

Anette Bøje, landechef for MobilePay, forsvarer opdateringen ved at påpege, at intentionen bag at kræve brugernes fulde juridiske navne primært er at modvirke svindel. MobilePay tilbyder nu muligheden for at blokere uønskede kontakter som en måde at balancere brugernes sikkerhed og privatliv.

Bøje understreger, at til de mindre antal brugere som foretrækker at bruge alias, kan benytte sig af en funktion, hvor man kan blokere folk, man ikke ønsker at have kontakt med via MobilePay.

Yderligere råd fra Bøje til de bekymrede brugere inkluderer forsigtig omgang med personlige telefonnumre og rådet om kun at dele disse med nære venner og familie.

"Vi er godt klar over, at nogle alligevel fortsat vil være bekymrede. Her kan vi desværre ikke gøre andet end at indskærpe forsigtig omgang med sit telefonnummer," siger hun.

Til trods for de gode intentioner bag opdateringen står det klart, at balancegangen mellem sikkerhed og privatlivets fred fortsat er et varmt emne for digital tjenesteydelse.

Med tiden vil det vise sig, om MobilePays nye tiltag vil tjene som en bastion mod svindel, eller om det vil nødvendiggøre yderligere justeringer for at imødekomme brugernes privatlivsbehov.

Anbefalet til dig