Nyheder24.dk
Forside Nyheder Trist nyt for 2,2 mio. bilejere: Ny afgift på vej

Trist nyt for 2,2 mio. bilejere: Ny afgift på vej

biler, kø, vei, bilister, que, line of cars
Frende Forsiking

Millioner af bilejere får ny regning.

Lige nu læser andre

Bilnøglen i lommen er for mange danskere lig med frihed.

For pendleren, børnefamilien og håndværkeren er bilen en nødvendighed, ikke en luksus.

Men regningen for at holde hjulene kørende vokser, og i de kommende år kan det blive markant dyrere for en stor del af landets bilejere.

Nye afgiftsstigninger betyder, at ejere af benzin og dieselbiler må forberede sig på endnu et økonomisk hug.

Ifølge beregninger rammer ændringerne omkring 2,2 millioner biler på de danske veje.

Læs også

Stigningerne mærkes især i den grønne ejerafgift, som i flere tilfælde løber op i tusindvis af kroner om året.

Eksemplerne er allerede synlige. En ældre familiebil kan få en ekstraregning på omkring 1.000 kroner årligt, og dieselbiler følger samme spor.

For mange husholdninger bliver det endnu en fast udgift i et budget, der i forvejen er presset.

Overbeskatning ifølge tænketanke

Kritikken af systemet kommer nu fra både borgerlige og grønne tænketanke.

Den liberale tænketank Cepos mener, at bilejere med fossile biler betaler langt mere, end de reelt belaster samfundet med.

Læs også

“Vi har set på de skadesvirkninger, som benzin- og dieselbiler har på samfundet. F.eks. i form af CO2-udslip, luftforurening, støj, slid på vejen og trængsel. Og vi kan se, at ejerne af benzin- og dieselbiler betaler alt for meget i skat,” siger analysechef Otto Brøns Petersen ifølge B.T.

Samtidig peger Cepos på, at elbiler er underbeskattede.

Lave registreringsafgifter og lave ejerafgifter betyder, at regningen i høj grad sendes videre til dem, der fortsat kører på benzin eller diesel.

Ifølge tænketanken er det en dyr måde at føre klimapolitik på, fordi der findes billigere måder at reducere CO2 på i andre sektorer.

Fælles løsning trods politiske forskelle

Overraskende nok møder kritikken opbakning fra grøn side. Tænketanken Concito er enig i, at den nuværende model skævvrider regningen.

Læs også

Her peger man på en løsning, hvor det ikke er bilens type, men brugen af den, der beskattes.

“Vores bud på en løsning er, at vi går over til roadpricing, hvor man bliver beskattet af, hvor meget man kører og generer i form af f.eks. støj og udledning af partikler. Dette for blandt andet især at minimere trængsel. Så der er vi på linje med Cepos,” siger seniorkonsulent Søren Have.

Begge tænketanke foreslår derfor, at registreringsafgiften fjernes helt og erstattes af betaling for kørte kilometer, især i og omkring de større byer.

Tanken er, at det vil ramme trængsel og tidsforbrug frem for blot biltypen.

Mens næsten 70 procent af nye biler nu er elbiler, kører flertallet af danskerne stadig rundt i fossildrevne biler. For dem tegner billedet sig klart.

Læs også

Afgifterne er ikke færdige med at stige, og debatten om, hvem der betaler for den grønne omstilling, er langt fra slut.

Ads by MGDK