MobilePay har for længst indtaget en fast plads i danskernes hverdag, og der er næppe en dansker med smartphone og bankkonto, der ikke har stiftet bekendtskab med appen.
Den har i løbet af det seneste årti gjort det legende let at sende penge til venner, dele regningen på restauranten eller betale for en brugt cykel på Den Blå Avis.
Med over fire millioner brugere er MobilePay ikke bare et digitalt værktøj; det er blevet en naturlig forlængelse af vores pengepung.
Selvom MobilePay har stor succes, er der stadig én ting, der halter - nemlig økonomien.
Sådan skriver Ekstra Bladet.
Vipps MobilePay, som er det fusionerede selskab bag den populære betalingsapp, kom ud af 2024 med et underskud på 880 millioner norske kroner, hvilket svarer til omtrent 542 millioner danske.
Det er en forbedring fra året før, hvor tabet rundede en milliard kroner.
Trods underskuddet er der fremgang at spore. Omsætningen steg med 30 procent til 1,7 milliarder norske kroner, svarende til lidt over en milliard danske.
Dog er væksten mere beskeden - omkring 9 procent - når man korrigerer for, at MobilePay først blev en del af fusionen i maj 2023.
Selskabet har nu over 12 millioner brugere i Danmark, Norge, Sverige og Finland, men danskerne er stadig de mest aktive.
82 procent af den 4,6 millioner danske brugere benytter appen hver måned.
Selvom betalingsvanerne flytter sig i rekordfart, kæmper Vipps MobilePay stadig for at finde en forretningsmodel, der også giver økonomisk mening.
Brugerne strømmer til, men indtægterne halter efter.