Regeringen og støttepartierne har indgået en aftale, der markant vil ændre omkostningerne ved dieseltransport i Danmark fra 2025.
Udover at øge dieselafgiften med 50 øre per liter, introducerer politikerne samtidig kompenserende foranstaltninger for at mildne effekten for erhvervslivet.
Under et nyligt pressemøde forklarede Finansminister Nicolai Wammen (S), at de nye økonomiske tiltag er en del af en større "Grøn Fond", som skal støtte landets ambitioner om at blive mere miljø- og klimavenligt.
Det skriver Ekstra Bladet.
"Frem mod 2030 investerer vi fem milliarder kroner ekstra," sagde Wammen. "Det er et vigtigt bidrag til, at Danmark bliver et grønt og klimavenligt land."
For at afbøde den øgede dieselafgift, vil regeringen midlertidigt sænke udligningsafgiften – en tillægsafgift betalt af dieselbilejere. Over de næste to år vil 150 millioner kroner årligt blive afsat til denne lempelse. Yderligere økonomisk støtte inkluderer en nedsættelse af kilometerafgiften for lastbiler, som vil se en reduktion på 19% indtil 2027, og derefter en 12% reduktion i 2028, med en samlet støtte på 250 millioner kroner årligt.
"Disse tiltag er designet til at hjælpe de erhvervsdrivende med at justere til de nye økonomiske realiteter uden at underminere vores miljømæssige mål," forklarede Wammen. Den balance mellem økonomisk vækst og miljøbeskyttelse er central for regeringens strategi.
Denne finansielle manøvre af regeringen og dens allierede i SF, De Konservative, Enhedslisten og De Radikale viser en klar bevægelse mod en mere bæredygtig fremtid, men også en anerkendelse af de økonomiske udfordringer, som strammere miljøregler kan medføre.