Trods grundlovsdag og folketingsvalg: Danskerne glemmer ikke far på Fars Dag d. 5. juni

Foto: Interflora

Selvom vi i år på Fars Dag d. 5. juni skal stemme til folketingsvalget, så forventer Danmarks største formidler af kærlige hilsner, Interflora, ikke, at danskerne glemmer far. Fars Dag har nemlig været i stigning de seneste år, og ifølge Søren Flemming Larsen, administrerende direktør hos Interflora Danmark, fortjener han mindst ligeså meget opmærksomhed som mor. I år planter Interflora et træ for de buketter, øl, vin og spiritus, der blandt andet bliver solgt på Fars Dag d. 5. juni.

Fars Dag er for alvor ved at få etableret sig som en ’rigtig’ mærkedag, hvis man spørger blomsterkæden Interflora. 
Sidste år oplevede blomsterkæden nemlig en så stor efterspørgsel og interesse for mærkedagen, at salget af gaver til Fars Dag steg med hele 61% i forhold til Fars Dag i 2017.

I år falder den populære mærkedag på samme dag som folketingsvalget d. 5. juni, men hos Interflora forventer man ikke, at far bliver overset og glemt. 

”Selvom folketingsvalget i år falder samme dag som Fars Dag d. 5. juni, så tror og håber vi ikke, at danskerne glemmer far. Mærkedagen har de seneste år været i stor fremgang, og derfor regner vi også med at opleve samme aktivitet og travlhed omkring d. 5. juni som sidste år,” siger Søren Flemming Larsen, der er administrerende direktør hos Interflora Danmark, i en pressemeddelelse.

Fars Dag blev indført i Danmark omkring 1935 og kan i år fejre 84-års jubilæum. Mors Dag kom til Danmark i 1910 - og er derfor en mere fast etableret mærkedag i folks bevidsthed. 

Fars piger er de mest gavmilde

Ifølge tal fra Interflora viser det sig, at kvinderne i aldersgrupperne 25-34 år (16%) og 35-44 år (17%) står for størstedelen af bestillingerne på Fars Dag. Dog er det mandlige køn bedre til at gribe dybere i lommerne, da de i gennemsnit handler for ca. 7% mere end kvinder på Fars Dag. 

Hos Interflora er Fars Dag en rigtig ’øldag’, hvor øl i forskellige sammensætninger, er noget af det, der bliver solgt allermest af. På Mors Dag er det blomster, der sælger bedst.

Hver solgt buket er lig med nyplantet træ

Interflora lancerede for nyligt et træplantningsprojekt i samarbejde med Global Climate Institute og den internationale træplantningsorganisation, WeForest, der skal bekæmpe mængden af CO2 i vores atmosfære og bidrage til at forbedre det globale klima over de kommende 20 år. 

Det betyder, at der bliver plantet et træ i Zambia for stort set hver solgte blomsterbuket, øl, vin og spiritus købt på Interfloras webshop og hos lokale Interflora-florister på Fars Dag. 

”Ved at kombinere en blomsterbuket med vores specialøl, vil man både være med til at gøre en forskel for miljøet og give far en gave, som han uden tvivl vil blive glad for. Vores ASK- og Heatherhill-ølserier er meget populære til Fars Dag, men der er ingen tvivl om, at far også kan blive rigtig glad for en buket blomster,” siger Søren Flemming Larsen.

På Mors Dag i år fik Interflora ordrer på hele 26.100 plant-et-træ.

I år vil det igen være muligt at bestille en blomsterbuket eller gavehilsen med levering på dagen helt frem til kl. 14 på Fars Dag d. 5. juni. Så der er rig mulighed for både at bestille en kærlig hilsen til far og sætte sit kryds til folketingsvalget.

Fakta: Fars Dag:

  • Salget på Fars Dag er steget fra 2017 til 2018 med 61%. Fra 2016 til 2017 var der en stigning på 50%.
  • Far kan slet ikke hamle op med mor (Mors Dag er 6x større end Fars Dag).
  • De unge kvinder er bedst til at sende deres fædre en hilsen på Fars Dag. Kvinder i aldersgruppen 35-44 år står for 17% af bestillingerne, mens kvinder i aldersgruppen 25-34 står for ca. 16%.
  • Kun 7% af mænd i aldersgruppen 25-34 år og 9% i aldersgruppen 35-44 år sender deres fædre en hilsen.
  • På Fars Dag bliver der solgt ekstra mange øl i forskellige sammensætninger.
  • Mænd handler for ca. 7% (omkring 25 kroner) mere end kvinder til far på Fars Dag.