Podcastmediet har i de seneste år vundet frem som en populær måde at modtage nyheder og underholdning på, og mange store profiler inden for de to brancher har valgt at se podcastens vej.
Fremover vil der dog værre færre at vælge mellem.
TV 2 trækker sig fra markedet og lukker to af sine store podcast-satsninger. Både krimipodcasten Skyggesiden og nyhedspodcasten Dato er fortid.
Det bekræfter mediet over for fagbladet Journalisten.
Forkæl en du holder af med hjemmelavede æbleskiver
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
Nyhedsdirektør Ulla Pors meddelte i en mail til medarbejderne, at beslutningen skyldes udfordringer med at opnå de ønskede resultater i et marked, der allerede er fyldt med nyhedstilbud. "Vi må sande, at markedet for nyhedspodcasts er tætpakket, og vores kommercielle mål ikke er indfriet," skriver hun ifølge Journalisten.
Lukningen markerer et tilbageslag for TV 2's ambitioner inden for podcastuniverset.
Satsningen på Skyggesiden og Dato var en del af mediets strategi om at udvide sin digitale tilstedeværelse og imødekomme et voksende publikum, der i stigende grad vælger lydmedier frem for traditionelle platforme. Men med et marked domineret af stærke konkurrenter har det været vanskeligt at vinde tilstrækkeligt fodfæste.
Nyhedspodcasten Dato var et dagligt format, der satte fokus på de væsentligste nyheder, mens Skyggesiden dykkede ned i kriminalsager med et dokumentarisk præg.
Begge produktioner blev lanceret med store forventninger, men har altså ikke levet op til de økonomiske mål.