Selvom Hotel Viking Aqua Spa & Wellness-hotel i Sæby langt fra er en klassisk startup, løb hotellet alligevel med den hidtil største Løvens Hule-investering i torsdagens udgave af programmet. Således lagde Jacob Risgaard 2,5 millioner kroner, og dermed kan det i forvejen succesrige spa- og luksushotel fortsætte planerne om øget vækst og internationalisering.
Coolshop-medejer Jacob Risgaard trak i aftenens udgave af Løvens Hule den helt store pung op af lommen. Således kunne Brian Fabricius og John Olesen gå hjem med 2,5 millioner kroner mod til gengæld at aflevere en bestyrelsespost og 25 procent af Hotel Viking Aqua Spa & Wellness.
Hotellet blev oprindeligt bygget af en nordmand i 1961 og havde dengang to restauranter og blot 21 værelser.
Siden har hotellet levet en omtumlet tilværelse og er ifølge de nuværende ejere drevet ind og ud af betalingsstandsninger, nye ejere og konkurser mindst 14 gange. Siden 1982 har hotellet dog været ejet af Brian Fabricius’ familie, og han overtog selv virksomheden i 2015. I dag har Hotel Viking Aqua Spa & Wellness 100 værelser, Danmarks 3.-største spa og et anerkendt brasserie.
Da Brian Fabricius overtog driften, lå omsætningen på 12 millioner kroner, men i 2020 snappede omsætningen godt 29 millioner kroner i halen.
Får drengedrøm opfyldt
Kutymen blandt landets øvrige spahoteller og resorts er, at der står en kapitalfond eller en privat velhaver bag, men Hotel Viking har trods det private ejerskab skabt en profitabel forretning udelukkende gennem godt købmandskab og et fokus væk fra omsætning og over på bundlinjen.
Det er også en del af grunden til, at Hotel Viking har et erklæret mål om at blive uafhængig af de store virtuelle hotel- og rejsekæder som fx Booking.com og Hotels.com. Ifølge ejerne skaber de måske nok øget omsætning, men giver slet ikke nok penge på bundlinjen.
"Vi har qua vores private ejerskab været nødt til at være gode forretningsfolk, og vi arbejder benhårdt for hver eneste krone, vi tjener. Det har skabt en sund forretning, der selv gennem Corona-krisen har klaret sig godt. Hoteldrift er i dag i høj grad en online-disciplin, og vi var blandt de første hoteller herhjemme, der for alvor satsede på digital markedsføring på Facebook, online nyhedsbreve og SMS-kommunikation direkte med vores 50.000 eksisterende og mulige kunder. Det har bragt os i front på området, og med Jacob Risgaards online-erfaring føler vi os godt rustet til de kommende års vækst. Derfor er det en gave, at det netop er Jacob, der valgte at investere i os," siger Brian Fabricius, der har kendt sin makker John Guldhammer Olesen de seneste 15 år. Han er i dag salgs- og marketingchef i virksomheden.
Jacob Risgaard er selv fra Sæby og bor otte minutter fra hotellet. Da han var dreng og boede på børnehjem, gik han ofte forbi og trykkede næsen mod ruderne, og derfor har investeringen en helt særlig plads i hans hjerte.
"Selvfølgelig går jeg med, fordi jeg tror på, at det kan blive en endnu bedre forretning, end det allerede er. Men det er også en investering med hjertet, for det er en arbejdsplads i Sæby, hvor mere end 70 medarbejdere er beskæftiget i højsæsonen. Det skal vi værne om, og jeg er helt sikker på, at Coolshops mange gæster, og hotellets mange besøgende fra Norge og Sverige kan være med til at cementere positionen som et af Danmarks bedste luksus- og spahoteller," siger Jacob Risgaard.
Hotel Viking har allerede nedbragt bidraget til de virtuelle booking-kæder fra otte til blot to millioner kroner om året, og den tendens skal gerne fortsætte, når ledelsen i 2021 sætter gang i en omfattende renovering til 14 millioner kroner af både hotellet og spa-området.