To ud af tre danskere oplever det: Nu kommer forklaringen

04/01/2022

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Mange har på et tidspunkt haft fornemmelsen af, at der dukker reklamer op for noget de har snakket om. Nu kommer forklaringen på hvorfor.

Mest læste i dag

Rigtig mange danskere har ofte eller enkelte gange haft fornemmelse af, at der kort tid efter at de har talt om et emne, dukker reklamer op for dette emne på nettet eller på sociale medier

31 procent oplever det ofte, mens yderligere 35 procent har haft fornemmelsen enkelte gang. Det viser en undersøgelse foretaget af Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA.

Det oplyser Ingeniørforeningen IDA i en pressemeddelelse. 

Jørn Guldberg, der er IDAs it-sikkerhedsekspert, finder det bemærkelsesværdigt, at så mange danskere har haft den oplevelse.

”Det er aldrig bevist, at de store tech-giganter lytter med, og målretter reklamer efter, hvad samtalen indeholder. Både Facebook og Google har flere gange kategorisk afvist, at de benytter sig af metoden. Benytter man sig af digitale assistenter, kan billedet dog være et andet. Både Googles og Apples anfører i deres privatlivsreglementer, at optagelser, der indtales til de digitale assistenter, kan gemmes og bruges til at videreudvikle og forbedre teknologien, så her er billedet et andet. Disse assistenter kan man vælge at slå fra rimeligt nemt,” siger han.

Kan forudsige adfærd 

En smartphone, der ligger på stuebordet eller natbordet, burde derfor ikke af selv begynde at optage, hvad du snakker om, for derefter at målrette reklamer mod dig.

”En af årsagerne til, at så mange har følelsen af at være aflyttet, kan skyldes at tech-giganterne allerede har et særdeles finmasket net, der samler tusindvis af digitale spor på nettet. De ved med andre ord det meste om folk i forvejen. Og hvor uhyggeligt det end lyder, så kan de forudsige din adfærd, sammenligne med andre der ligner dig, og på den måde sende dig annoncer, der baserer sig på en grundig personkarakteristik. Det kan minde om at være aflyttet,” siger Jørn Guldberg.

IDAs it-sikkerhedsekspert mener, at man også med fordel kan læse betingelserne igennem inden man downloader en app, så man ikke bare klikker ”acceptér” til hvad som helst.

”Der er mange apps, der gerne vil have adgang til din mikrofon, også uden at der er et egentligt fornuftigt argument for det.  Der kan man jo – måske med fordel – stoppe op, og vurdere en ekstra gang, om det er livsnødvendigt at få downloadet den app,” siger Jørn Guldberg.

Anbefalet til dig