Er en bøde på 50.000 kroner rimelig, når en ung kassemedarbejder ved en fejl sælger en flaske spiritus til en mindreårig?
Det spørgsmål stiller købmand John Jæger fra Spar i Øster Brønderslev sig selv, efter at have mærket den voldsomme bøde på egen krop.
Den 18. februar gennemførte Sikkerhedsstyrelsen et kontrolkøb i butikken. En ung medarbejder solgte en flaske spiritus til en kunde, der viste sig at være en såkaldt børneagent.
Konsekvensen var en bøde på 50.000 kroner.
Udover at bøden selvfølgelig ikke er sjov at betale for butikken, så har episoden også taget hårdt på den pågældende medarbejder.
Det skriver B.T.
"Vores unge kassemedarbejder er dybt ulykkelig over, at den her fejl betyder, at vi skal betale en bøde på 50.000 kroner, og hun har slet ikke kunnet overskue at tage på arbejde, siden det skete," udtaler John.
Han understreger efterfølgende, at han er helt med på, at kontrollen er vigtigt, men stiller spørgsmålstegn ved bødens størrelse.
John kaster derefter lys over, at bøden for førstegangstyveri i en butik er 1.000 kroner, mens en fejl i kassen koster virksomheden 50.000 kroner.
Nyt tiltag skal forhindre fejl
For at undgå lignende episoder fremover vil John gøre det til et krav, at alle - uden undtagelse - skal spørges om ID:
"Vores arbejdere skal spørge alle kunder om ID, når de vil købe alkohol. Det bliver et krav, der kommer til at stå i deres kontrakt," siger han.
Sikkerhedsstyrelsen vil ikke kommentere den konkrete sag, men anerkender, at kontrolkøb kan være en overvældende oplevelse for kassemedarbejdere.
John håber nu, at der politisk vil blive kigget på, om bødestørrelsen står mål med forseelsen.