Den svenske tøjkoncern H&M har oplevet et fald i salgstallene for fjerde kvartal i det netop afsluttede regnskabsår, der sluttede den 30. november. Salgstallene viser en tilbagegang på fire procent, målt i lokale valutaer, sammenlignet med samme periode året før. Det skriver Ekstra Bladet.
En analyse fra investeringsbanken Jefferies indikerer, at en del af omsætningsnedgangen muligvis kan tilskrives det usædvanligt varme vejr i september. Dette vejr har sandsynligvis fået nogle kunder til at udskyde eller afstå fra køb af vintertøj. H&M havde tidligere adresseret den varme september og forventede dengang en større nedgang på 10 procent.
Overraskende nok er nedgangen ikke så markant som forventet, hvilket kan forklares ved, at vejret omvendt blev koldere end forventet i oktober og november.
H&M har i de seneste år haft fokus på at øge overskuddet snarere end omsætningen og har i den forbindelse lukket flere butikker. Dette har medført tab af markedsandele til konkurrenter som den spanske Inditex, der driver tøjkæden Zara.
H&M-koncernen omfatter udover butikkerne med samme navn også kæder som COS, Monki og Arket. Det fulde årsregnskab forventes offentliggjort den 31. januar næste år.