Uventet fejl giver problemer med Mobilepay og betalingskort

Af: Emil Martesen

|

24/09/2023

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En uventet fejl giver søndag danskerne problemer med deres Mobilepay og betalingskort.

Lige nu læser andre også

Den populære betalingsapplikation Mobilepay har efterhånden fået en høj stjerne hos mange danskere.

Ikke desto mindre har MobilePay på det seneste trukket et hav af overskrifter, der bestemt ikke har været at skrive hjem om.

Det skyldes, at de fra den 1. oktober har tænkt sig ændrer gebyrerne for foreninger, offentlige institutioner og erhvervskunder, der fra den dato skal betale ét gebyr på 0,99% per transaktion, når de benytter MyShop. Alle andre gebyrer afskaffes.

Denne ændring har ført til større debat, men det er ikke af denne årsag, at 'MobilePay' nu endnu engang nævnes i overskriften. Det skyldes, at der er problemer med virksomheden BEC, der er it-leverandør til finanssektoren.

Det oplyser BEC på deres hjemmeside.

Angiveligt har BEC's mobilbank, netbank og pengeautomater således været ude af drift fra klokken 10.12, indtil systemet igen kom op at køre omkring klokken 13.30," oplyser virksomheden.

Den tekniske fejl har ført til, at en række danskere må sande at have oplevet, at få afvist deres kort eller MobilePay.

Den tekniske fejl kom i kølvandet på en planlagt opdatering af virksomhedens centrale systemer, lyder det fra BEC. Dette rejser spørgsmål om, hvorvidt disse 'planlagte opdateringer' er tilstrækkeligt gennemtestet, før de rulles ud i en så vital sektor som finanssektoren.

Anbefalet til dig