Sommerferien er over os , og mange danskere planlægger at skifte det kølige sommervejr ud med solrige destinationer.
Men feriehumøret hurtigt kan blive udfordret af flyforsinkelser, aflysninger og strejker.
Sådan skriver B.T.
Benedikte Bolvig Lund, der er advokat og står i spidsen for Flyhjælps lawsuitafdeling, understreger vigtigheden af, at de danskere, der skal flyve inden længe, kender til deres rettigheder:
"Mange flyrejsende kender ikke deres rettigheder. For eksempel er mange ikke klar over, at de selv kan købe en billet i tilfælde af en flyaflysning og så få flyselskabet til at refundere omkostningerne til den nye billet, hvis selskabet ikke tilbyder et alternativ", udtaler hun.
En del af problemet er, at flyselskaberne ofte ikke oplyser passagererne om deres rettigheder, medmindre de bliver spurgt direkte:
"Flyselskaberne er for det meste klar over, om de skal refundere penge eller ej i det øjeblik, de aflyser et fly. Flyselskaberne skal naturligvis oplyse passagererne om deres rettigheder, men det gør de oftest ikke, ikke før de bliver spurgt", lyder det fra Benedikte Bolvig Lund, som dermed advarer de rejsende om, at det kan blive en dyr fornøjelse at være uvidende om sine rettigheders detaljer.
For at hjælpe passagererne med at navigere i disse situationer, har Flyhjælp, der blev stiftet i 2014 og opkøbt af Flightright i 2021, bistået mere end 400.000 flypassagerer.
Samlet set har de hjulpet med at indhente over 400 millioner kroner i kompensation.
Det er altså en service, som kan være guld værd for rejsende, der støder ind i problemer, og som ønsker at forstå og gøre brug af deres rettigheder.