Det højeste hammerslag i auktionshuset Bruun Rasmussens 70 år lange historie blev i denne uge slået efter en nervepirrende budkrig i auktionssalen i Bredgade. 35,5 mio. kr. lød prisen på et meget sjældent Mingfad fra Kina af blådekoreret porcelæn med dragemotiv.
Den smukke antikvitet med omkring 600 år på bagen overraskede alle i auktionssalen. Efter nogle spændede minutter faldt hammeren ved 35,5 mio. kr. Fadet stammer fra en prominent privatsamling efter svenskeren Salomon Sörensen (1856-1937), der gennem tre årtier fungerede som Malmøs stadsarkitekt og tegnede og opførte mere end 100 bygninger i byen med inspiration hentet fra renæssancen og Firenze. Sörensen var en passioneret samler af kinesisk og japansk kunsthåndværk og havde en enorm viden inden for feltet.
"Vi var godt klar over, at fadet ville koste en del, og at der ville være en stor interesse for det. Vi vidste også, at det ville appellere til samlere rundt omkring i verden, og ikke mindst i Kina. Derfor var der også sat alt ind på at markedsføre det i diverse medier. Jeg må dog erkende, at vores vurdering ikke ramte plet, men resultatet var til gengæld mere end tilfredsstillende," udtaler Ralph Lexner, som er leder af afdelingen for asiatisk kunst og kunsthåndværk hos Bruun Rasmussen.
Et symbol på lykke
"Fadets motiv er særdeles fantasifuldt. På fadet vrider en skællet drage sig i et bølgende hav omgivet af lotusblomster. Dragen som motiv er gennem århundreder blevet anvendt i Asien, og det mytologiske væsen skildres ofte som en sammenblanding af forskellige dyrearter med fx en slangekrop og et løvehoved. I kinesisk mytologi forbindes den med lykke, ædelhed og styrke – egenskaber, der ligger langt fra den vestlige verdens legender om uhyggelige, ildspyende monstre. Den trekloede version af dragen, som vi møder på dette fad, er traditionelt set blevet forbundet med adelen, hvor den kejserlige drage altid skildres med fem kløer.
Et af de mest kendte internationale opslagsværker, når det gælder keramik fra den del af verden, er Wang Qingzhengs ”A dictionary of Chinese ceramics” fra 2003, og på forsiden ser man et tilsvarende fad med den trekloede drage. Det understreger, at der virkelig er tale om en antikvitet af format.