Visa udsender pressemeddelelse: Det gælder over halvdelen

Nyheder
Foto: Markus Mainka / Shutterstock.com
Foto: Markus Mainka / Shutterstock.com
En ny Visa-undersøgelse vækker opsigt.

Lige nu læser andre også

I de seneste fem år er kvindefodbold vokset i popularitet, synlighed, anerkendelse og økonomisk succes. Sammen med sponsorater har kvindefodbold en betydelig global økonomisk indflydelse.

Ifølge forskning i forbindelse med FIFA Women's World Cup 2023 bidrog turneringen med næsten 1,9 milliarder dollars til den globale BNP, skabte over 38.000 jobs og tilføjede 932 millioner dollars til husstandsindkomsterne.

Med kvindefodboldens økonomiske indflydelse, der årligt stiger, er det kommende UEFA Women's EURO 2025 klar til at blive et stærkt øjeblik for sporten.

Sådan skriver Visa i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen, The Compound Effect in Women's Football, fremhæver de vigtigste faktorer, der påvirker kvindefodbold.

Der kastes blandt andet lys over, at sponsorater i kvindefodbold er vokset hurtigt, og brands anerkender disciplinens styrke, ligesom der påpeges, at medierettigheder i stigende grad sætter deres præg på sporten med nye aftaler og investorer.

Dertil skal det nævnes, at øgede investeringer har drevet en udvikling i spillet på banen og forbedret oplevelsen for professionelle spillere. 

Flere kampe spillet på større stadioner har betydet bedre udsendelser og mere engagerende fysiske og digitale fanoplevelser.

Til slut fremhæves det, at kvindefodbold er anderledes og har en unik appel; fanoplevelsen er inkluderende, og spillerne og deres personligheder er nøglen til spillets succes.

Som en del af undersøgelsen viser et studie, som er udført af Visa, af 7.000 fans fra syv forskellige lande følgende:

  • At over halvdelen af kvindefodboldfans (53 procent) har udviklet deres interesse for spillet alene i de sidste tre år, hvilket er steget til 62 procent blandt de 18 til 24-årige.

  • Næsten halvdelen (44 procent) af fansene forventer at øge deres engagement betydeligt i løbet af de næste tre år.

  • Syv ud af ti (70 procent) fans mener, at brands er med til at øge sportens synlighed, mens to tredjedele (67 procent) mener, at brands er afgørende for sportens udvikling.

  • Kvindefodboldfans har højere købekraft og bruger 71 procent mere på sportsmerchandise og 41 procent mere på underholdning end den generelle britiske befolkning.

Resultaterne kommer, da data bekræfter den hidtil usete vækst i kvindefodbold.

Det gennemsnitlige tilskuertal i den bedste fodboldliga for kvinder i England er tredoblet i de sidste tre sæsoner, mens antallet af internetsøgninger efter 'UEFA Women's Champions League' i 2024 var det højeste i fem år.

"Vi mener, at vi er på et afgørende tidspunkt, som kan tage kvindefoldbolden skridtet videre. Vi har bidraget med grundarbejdet til et stort boom i sporten, og vi ønsker at viderebygge dette. Vores nye whitepaper demonstrerer det enorme potentiale, der kan frigøres i kvindefodbold, da det fortsætter med at slå rekorder og fange fansenes hjerter globalt," siger Kim Kadlec, der er Chief Marketing Officeri Visa Europe.

Karen Carney OBE OLY, der er tv-vært og tidligere engelsk landsholdsspiller, siger: 

"Katalysatoren er altid de internationale konkurrencer, især når de er i gode sendetider. UEFA Women's EURO 2025 er sat til at blive den største turnering til dato, og vi må ikke gå glip af denne mulighed for at sikre, at spillere og fans får den opmærksomhed og anerkendelse, som de fortjener."

Visa ønsker at sætte yderligere turbo på væksten, og har fået lavet undersøgelsen for at forstå og demonstrere væksten samt udviklingen af disciplinen. Derudover for at fremhæve de muligheder og den udvikling, der skal til for at hjælpe kvindefodbolden med at nå sit fulde potentiale.

I 2018 blev Visa den første UEFA-sponser, der dedikerede sig til kvindefoldbold, efter at have investeret i væksten af disciplinen i mere end 15 år.

I mellemtiden giver Visa, gennem sine Team Visa og The Second Half-programmer, atleterne de værktøjer, ressourcer og den støtte, de har brug for til at være velfungerende – både på og uden for banen. Professionaliseringen af spillerne er nemlig nøglen til sportens vækst.

Anbefalet til dig