Jørn Utzons private, ”hjemmedesignede” sejlbåd kan blive din

Nu har du mulighed for at eje den verdensberømte arkitekt Jørn Utzons unikke båd. En båd, du nok aldrig har set magen til før, for den er helt speciel i designet

Lige nu kan du blive ejer af en båd, der er opfundet og designet af ingen ringere end den verdenskendte, danske arkitekt, Jørn Utzon. Det skriver DBA Guide.

Jørn Utzon er verdensberømt for at have tegnet operahuset i Sydney, som er optaget på Unescos verdensarvsliste. Operahuset går i dag for at være en af de mest kendte bygninger i verden.

Båden er sat til salg af Jørn Utzons søn, Jan Utzon. Jans far fik selv idéen til båden, som er hel unik. Båden er nemlig ikke en normal, typisk sejlbåd.

Læs også

Kendt fra Løvens Hule: Nu lukker politiet festen

"Båden blev bygget som et eksperiment til eget brug og har aldrig været tænkt produceret i flere eksemplarer," forklarer 75-årige Jan og forsætter:

"Den, der anskaffer sig denne båd, får et velsejlende, solidt og unikt fartøj, der er det eneste af sin slags i verden," siger Jan, der bor i Helsingør, til DBA Guide.

Den har du altså nu mulighed for at få fingrene i. For Jan Utzon, der også var med til at konstruere båden, har nu valgt at sætte familiesejleren til salg på DBA. Efter 50 år i familiens varetægt, er det tid til, at det sejlende, arkitektoniske eksperiment får en ny ejer.

Sådan har du aldrig set en sejlbåd før

De fleste både produceres i massevis, hvilket gør mange af dem temmelig ens. Men denne Utzon-båd finder du ikke magen til. Det garanterer sønnen Jan.

I 1970 kom Jørn Utzon på den idé, at han ville skabe et eksperiment: En stor sejlbåd, hvor der var mere plads til familien end i familiens nuværende Soling-båd, og som sejlede mere optimalt og sikkert end de klassiske sejlbåde, som var tilgængelige på den tid.

Sejlbåden er jo kendt for dens langstrakte form, hvilket du også ser på denne båd. Men hvor de fleste sejlbåde ”runder” i bådens ende – kaldet ’agteret’ - ville Jørn Utzon gå andre veje.

Læs også

Lægen fra helvede: Gentagne seksuelle overgreb

"Min fars idé var at designe en båd, som kunne rumme familien og samtidig sejle hurtigt. Det kræver en sejlbåd, vandet kan bevæge sig nemt udenom. Derfor havde han et ønske om at undersøge muligheden for at designe nye skrogformer," fortæller Jan til DBA Guide.

Jørn Utzon holdt en ske op mod en vandstråle. Her lægger vandet sig på midten af skeens ryg, men finder så vej uden om skeens runde flade. Det medfører et vist sug eller undertryk på selve skeens ryg. Jørn Utzon forsøgte så med en gaffel. Her løber vandet gennem takkerne på gaflen, hvilket betyder, at vandet ikke lægger et nær så hårdt pres gaflen som på skeen.

Og det var den indsigt, der skabte kimen til familiens unikke sejlbåd.

En båd, der er halv klassisk sejlbåd og halv ...

For at få skabt en klassisk sejlbåd, der samtidig har bedre sejleegenskaber end datidens sejlbåde, designede Jørn Utzon bådens agter anderledes end de klassiske sejlbåde. Bådens snude og frem til bådens midte er designet som en normal sejlbåd, mens bådens midte og agter er konstrueret som en katamaran.

"Ideen med denne udformning, som skal ses på baggrund af de bådformer, der var tilgængelige dengang, var at give båden en mere langstrakt form, større stabilitet og dermed større fart igennem vandet," fortæller Jan til DBA Guide.

Bådens katamaran-agter betyder, at båden har en god stabilitet.

"Denne unikke båd har lidt af katamaranens egenskaber, samtidig med at den bjerger sig som en "normal" kølbåd," siger Jan til DBA Guide.

Derfor sælger Jan nu båden

Hvad får Jan til at sætte en båd til salg, der alene på grund af sit design er så unik, og som sejler rundt med 50 års familieminder?

"Min kone gennem 10 år synes, det er kedeligt at sejle," svarer Jan hurtigt til spørgsmålet om, hvorfor han sætter båden til salg, til DBA Guide.

Selvfølgelig er svaret ikke så enkelt, og så alligevel: For med en bedre halvdel, der ikke er frisk på at sætte til søs, er båden efterhånden blevet lidt af en ensom beskæftigelse for Jan. Selvom hans børn er glade for at sejle, har de dedikeret det meste af deres ”hav-tid” til surfing.

"Mine venner kan jeg jo sejle med, men de har jo også andre ting at lave. Derfor er det ikke altid, at de kan, hvis jeg spørger, om de er friske på at tage med ud og sejle," fortæller Jan til DBA Guide.

Han har allerede sejlet mange ”solo-ture” i båden, hvilket han også har nydt. Men også tiden er blevet en faktor:

"Et eller andet sted, vil jeg jo heller ikke af med den, men på den anden side har jeg sejlet så mange år i den og haft stor glæde af den. Jeg er på det tidspunkt i livet, hvor jeg ikke orker alle de ting, jeg skal passe, vedligeholde og tage mig af. Men hver ting har sin tid, og nu føler jeg, at nu er den tid kommet, så hvis der nu er nogle andre, der kan få glæde af båden, synes jeg, det er helt fint," siger han til DBA Guide og fortsætter:

"Jeg har en lang ’to do-liste’ med ting, jeg skal tage mig af. Vi ejer også et sommerhus og andre både, så der er nok at se til," forklarer Jan til DBA Guide.

Båden er blevet til med hjælp fra hele familien

Båden har sejlet i familien i dens 50 års lange levetid. I begyndelsen var det Jørn Utzons båd, men langsomt begyndte Jan at sejle mere og mere i båden for til sidst at overtage den. Båden betyder ikke kun meget for Jan, fordi den var hans fars idé og design. Jan og Jans farfar har på sin vis været med til at få stablet båden på ”benene”.

"Da min far byggede båden, var jeg i tyverne, og jeg kunne hjælpe med alt det praktiske. Så det er mig, der har lavet arbejdstegningerne til båden og de mange udviklingsmodeller, der gjorde det muligt at justere skrogformen," fortæller Jan til DBA Guide.

Jørn Utzons far har også haft en finger med i spillet: Jans farfar var specialist i de sejlbådstyper, der kaldes for spidsgatter. Derfor kunne farfaren, Aage Utzon også hjælpe til i processen.

Båden blev prøvet i hydrodynamisk laboratorium, hvorefter skroget blev fremstillet i søvandsbestandig aluminium hos Alboats i Helsingør.

Læs også

Mange danskere kan have naturlig corona-immunitet