”Jeg var slet ikke sikker på, at der ville være nogle spiludgivere, der var interesserede i mit spil,” fortæller spildesigneren Michael Løhde Andersen. ”Derfor arbejdede jeg med at inddrage fonde eller NGO’ere i udgivelsesprocessen, men et indlæg i Danmarks mest aktive gruppe om spiludvikling ændrede på den strategi.”
Efter en post på Facebook blev Michael kontaktet af et nystartet spilforlag, der godt ville kigge på spillet. Det blev til flere møder og til sidst et kontraktudspil, som Michael takkede ja til. Kort tid efter tikkede der flere tilbud ind om udgivelse, men Michael havde en god fornemmelse med det lille og nystartede forlag, der gav ham lov til at bare en stor del af kontrollen med spillet.
”Vi havde en god kemi, og de havde store planer med udgivelsen, derfor satsede jeg på, at de kunne løfte opgaven,” fortæller Michael.
Stor distributionsaftale og international succes
I løbet af sommerferien fik forlaget skudt reklamevideo og sikret en international distributionsaftale, og da der kom spil fra tryk på både dansk og engelsk, blev der sendt spil i kassevis ud til butikker og anmeldere. Anmelderne tog over hele Verden rigtig godt imod spillet, der indtil videre har fundet anmeldelser fra Holland til Indien og det øger trykket på den internationale distributør, der også har luftet muligheden for, at der skal lanceres en tysk version.
”Dialogen med vores distributør har været god siden udgivelsen af spillet,” fortæller Thomas Juul Nielsen, der er direktør i spilforlaget We Love Games. ”Vi skal i gang med andet oplag allerede, selvom vi trykte et rekordstort første oplag, og hvis der skal en tysk oversættelse til, så bliver andet oplag noget større end første oplag.”
Dansk salg skal bane vejen til en international gigantsucces
Selvom der allerede er solgt mange spil til udlandet, så er det stadig det danske marked, hvor spillet skal udvikle sig.
”Det er vigtigt, at vi får en stor succes i Danmark. Selvom vi har solgt virkelig mange spil, så mangler vi stadig den helt brede appel her i julehandlen. Vi håber på at lave en aftale med Indeks Retail, så vi kan få spillet bredt ud i alle Bog & Idé-butikker,” fortæller Thomas, der dog understreger, at man sagtens kan bygge en succes alene på salget i specialbutikker og webshops. ”Vi skal dog have boghandlere og eventuelt supermarkeder med, hvis vi vil gå fra succes til gigantsucces.”
Både spildesigner Michael Løhde Andersen og direktøren for forlaget er dog ekstrem positive i forhold til fremtiden.
”BIOTOPIA fik en ekstrem god modtagelse på Verdens største spilmesse i Essen i starten af oktober. Den modtagelse bygger vi nu videre på,” fortæller Thomas Juul Nielsen.
”Vi er allerede i gang med udvidelser til spillet, så man kan få flere sommerfugle i spil, således spillet også får en større appel overfor hardcore brætspillere,” slutter Michael af.
Spillet kan købes i alle spilbutikker og måske også snart i Bog & Idé. Du kan f.eks. købe spillet her.