For mange danskere er julegaver et højdepunkt i december, men for flere kunder hos skønhedskæden Sephora har en leveringsfejl forvandlet glæden til frustration.
En række pakker, bestilt under Black Friday, er ved en fejl blevet sendt til Norge og sidder fast der.
Kunderne står tilbage uden deres varer – og uden pengene retur.
Sephora har mødt kritik for deres håndtering af situationen. Det skriver Ekstra Bladet.
Ifølge flere kunder nægter kæden at tilbagebetale beløbet, før pakken er leveret tilbage fra Norge.
I stedet tilbyder de rabatkoder som kompensation, så kunderne kan genbestille produkterne.
For mange er dette dog langt fra tilfredsstillende, især når gaverne skulle bruges til jul.
En af de frustrerede kunder er Birgitte Hegaard, som havde bestilt julegaver for næsten 600 kroner.
Efter gentagne henvendelser til Sephoras kundeservice fik hun besked om, at hun kunne bruge en rabatkode, men ikke få pengene retur.
For Birgitte er dette uacceptabelt, da julegaverne mister deres relevans, hvis de først ankommer efter nytår.
Ifølge Forbruger Europa bryder Sephora reglerne.
Direktør Lars Arent understreger, at virksomheden bærer ansvaret for varerne, indtil de er i kundens hænder.
"Alt hvad der sker med varen indtil den er i forbrugerens hænder er virksomhedens problem. Fejlleverancer og problemer undervejs er aldrig forbrugerens problem," forklarer han.
Lovgivningen er klar: Hvis en kunde opkræver det, skal virksomheden returnere pengene.
Sephora har endnu ikke kommenteret på sagen, men sagen sætter fokus på kundeservice og overholdelse af forbrugerlovgivning i onlinehandel.
Kunder opfordres til at kende deres rettigheder og kræve dem håndhævet.