Det kan ramme danskerne lige i pengepungen
En ny løsning kan gøre det endnu dyrere at være bilist i Danmark.
Et nyt forsøg med såkaldt roadpricing viser tydeligt, at betaling pr. kørt kilometer får trafikken til at falde. I de mest trafikerede byområder blev antallet af biler reduceret med op til 22 procent, når prisen steg.
Forsøget omfattede næsten 3.000 bilister og viser, at særligt myldretiden bliver ramt. Jo dyrere det er at køre, desto færre tager bilen.
Ekstra regning kan give milliarder
Men succesen kommer med en pris, fortæller Boosted.
En landsdækkende model kan ifølge beregninger sende op mod 33 milliarder kroner i statskassen hvert år.
Det får nu branchen til at advare om, at bilisterne risikerer at betale endnu mere samlet set.
“Roadpricing kan være et godt værktøj til at reducere trængsel, fordi betalingen kan målrettes de steder og tidspunkter, hvor presset på vejene er størst,” fortæller Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Frygt for skjult ekstra skat
Bekymringen handler ikke om selve idéen, men om konsekvenserne. Hvis roadpricing bliver indført uden samtidig at sænke andre bilafgifter, kan det ende som en ekstra økonomisk byrde.
Der bliver peget på, at bilister i forvejen betaler betydelige afgifter på både køb og ejerskab af biler.
Samtidig er det ikke billigt at indføre systemet. Et simpelt setup kan være klar inden for få år, mens en mere avanceret løsning kan tage op til seks år og koste hundredvis af millioner kroner.
Diskussionen er langt fra afgjort. Politikerne har endnu ikke taget stilling til, om roadpricing skal indføres i Danmark.