Forbrugerrådet råber op om lovfejl: Danskerne er blevet røvet for tocifret milliardbeløb

Forbrugerombudsmanden flagede sagen i 2019 - og stadig intet er sket.

Mest læste i dag

Over de sidste 11 år har danske forbrugere ubemærket bidraget med milliarder af kroner i gebyrer, hver gang de har anvendt betalingsservice eller indbetalingskort til at afregne deres regninger.

Dette problem, belyst af Forbrugerombudsmanden i et notat til Justitsministeriet, afslører en bekymrende praksis, der strider mod EU's regulativer etableret tilbage i 2011.

Det skriver Finans.

Ifølge EU's regler skal virksomheder ikke opkræve mere i gebyrer, end hvad det faktisk koster dem at håndtere betalingerne. Alligevel viser det sig, at forbrugerne ofte har betalt betydeligt mere end så.

"Om det er korrekt eller ej, det kan kun domstolene slå fast, men jeg har ingen grund til at tro, at Forbrugerombudsmanden ikke har ret i sin vurdering," kommenterer Jonas Hedman, betalingsekspert og professor ved Copenhagen Business School.

"Når vi læser sagen, er det også vores umiddelbare vurdering, at der er blevet opkrævet gebyrer i strid med EU-lovgivningen," udtaler Uffe Rabe Krag, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, der har dykket ned i denne sag.

Justitsministeriet er stille.

Men sagen har stødt på en mur af tavshed fra Justitsministeriet, som tilsyneladende har ladet denne bekymring ligge ubesvaret siden 2019.

Dette har vakt stor frustration hos Forbrugerrådet Tænk, der nu opfordrer til en hurtig handling.

"Derfor holder den lange sagsbehandlingstid naturligvis ikke. Slet ikke når Forbrugerombudsmanden har flaget problemet direkte overfor Justitsministeriet," siger Uffe Rabe Krag med alvor.

Til trods for den åbenlyse fejl i implementeringen af EU's gebyrloft, der tillader virksomheder at opkræve uforholdsmæssige gebyrer for brugen af betalingstjenester, ser det ud til, at der endnu ikke er fundet en løsning.

Med millioner af transaktioner, der potentielt indebærer overpriser, står danske forbrugere tilbage med en regning, der langt overstiger det rimelige.

Justitsministeriet har endnu ikke leveret en klar afklaring på sagen. I mellemtiden fortsætter granskningen, og spørgsmålet om, hvorvidt Danmark korrekt har implementeret EU's gebyrloft, hænger fortsat i luften.

Anbefalet til dig