Nyheder24.dk
Forside Penge Forsikringsselskaber beskyldes for forskelsbehandling af kunder: Dette skal du have...

Forsikringsselskaber beskyldes for forskelsbehandling af kunder: Dette skal du have styr på

Forsikringsselskaber beskyldes for forskelsbehandling af kunder: Dette skal du have styr på
Foto: Shutterstock

Ikke alle kunder behandles ens, lyder beskyldningerne.

Lige nu læser andre

Finanstilsynet sender et klart signal til forsikringsselskaberne: Det er på tide at sikre lige rådgivning for alle kunder, uanset økonomisk baggrund.

Efter en nøje undersøgelse af, hvordan selskaberne håndterer pensionsrådgivning, står det klart, at der er plads til forbedring. B.T., i samarbejde med forbrugerøkonom Ida Moesby fra Nordea, dykker ned i, hvad du som forbruger skal holde øje med.

“Alle pensionstagere skal huskes, så de får den rådgivning, som de betaler for. Forsikringsformidlerne har et ansvar for at balancere rådgivningsindsatsen til alle kundeniveauer, også selvom det er firmaet, som sætter underskriften på rådgivningsaftalen,” pointerer Ulla Brøns Petersen fra Finanstilsynet. Hendes besked er tydelig: Forsikringsselskaberne skal oppe sig for at dække alle kunders behov lige.

Ifølge Petersen ligger udfordringen især i firmapensionsordningerne, hvor nogle kunder risikerer at gå glip af værdifuld rådgivning.

Læs også

For at undgå at misse ud på pensionsfordele, råder Ida Moesby fra Nordea, og Mathias Dollerup Sproegel fra Sydbank, kunderne til at stille skarpe spørgsmål om deres pensionsordninger. Alt fra indbetalingsprocenter, forvaltning og omkostninger til livsforsikringer bør være på tjeklisten.

Sproegel tilføjer vigtigheden af at afstemme investeringsrisici med personlige præferencer.

“I forhold til investeringerne er det vigtigt at få lavet en risikoprofil, så dine investeringer matcher din risikoprofil. Det nytter ikke at have en for høj risiko på dine investeringer, hvis det holder dig søvnløs om natten,” råder han.

Med Finanstilsynets opråb er bolden nu hos forsikringsselskaberne for at sikre, at rådgivning om pension bliver en rettighed for alle, ikke et privilegium for de få.

Læs også

Ads by MGDK