Det sker oftere, end du tror: en telefonopringning, en e-mail eller en besked, der ser troværdig ud, men som kan koste dig dyrt.
Anna Thygesen blev for nylig offer for økonomisk svindel, da en mand udgav sig for at være fra hendes bank - det skriver Avisen Danmark.
Resultatet var tømte konti – og en selvrisiko på 8000 kroner.
Ifølge Nets, der leverer betalingskort i Norden, er flere danskere end nogensinde før blevet svindlet digitalt.
Faktisk blev der sidste år alene svindlet for 650 millioner kroner i Danmark, viser tal fra Nationalbanken.
Og juletiden gør det kun værre.
Anna Thygesen fik sine penge tilbage, men hæftelsesreglerne betyder, at det ikke altid er så simpelt.
Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør hos Finans Danmark, forklarer, at reglerne afhænger af situationen:
"Hvis kunden ikke burde have indset svindlen, er selvrisikoen kun 375 kroner. Men hvis man selv har udleveret oplysninger, kan man hæfte for op til 8000 kroner – eller i værste fald det hele," siger han.
Særligt i juletiden bliver mange lokket af svindlere, der bruger kunstig intelligens til at skabe troværdige hjemmesider og e-mails.
Allan Bonke, landechef i Nets, advarer mod, hvor sofistikerede metoderne er blevet:
"De kriminelle bruger avanceret teknologi, som gør det svært for forbrugerne at gennemskue svindlen."
Eksperterne råder til at være ekstra opmærksomme på uopfordrede henvendelser og altid kontakte banken direkte, hvis noget virker mistænkeligt.
Når først pengene er væk, kan det være en lang og besværlig proces at få dem tilbage – hvis det overhovedet er muligt.
Husk dette:
Din bank vil aldrig bede dig om personlige oplysninger som koder eller loginoplysninger. Det kan være forskellen på sikkerhed og tab.